HRF förkastar medlarbud - strejk rycker närmare

I eftermiddags mottog Hotell- och restaurangfacket (HRF) och Visita ett medlarbud som parterna svarade på redan under kvällen. HRF har förkastat budet. Därmed rycker en strejk på 11 hotell och restauranger i storstadsregionerna närmare. Tidsfristen går ut fredag 8/6 klockan 14.00.

-   Vårt mål är fortfarande att komma överens om ett avtal, men vi tvingades förkasta medlarnas bud, säger Ella Niia, förbundsordförande i Hotell- och restaurangfacket. Vi kan inte godta ett förslag där inte minimilönerna höjs lika mycket som övriga löner. En mycket stor andel anställda i vår bransch, 38 procent, ligger på någon av avtalets minimilöner. Sänker vi minimilönerna sänker vi minimilönerna i hela branschen.

Att HRF nu har tackat nej till medlarnas bud innebär att hotet om strejk riskerar att bli verklighet under fredagen. Om inget ytterligare händer under kvällen och morgondagen kommer 1080 personer gå ut i strejk på 11 arbetsplatser i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Under dagen har dessutom Livsarbetareförbundet, Transport, Fastighets och Elektrikerna varslat om sympatiåtgärder. Redan tidigare i veckan varslade Handels om sympatiåtgärder. Andra förbund har uttalat sitt stöd för HRF:s krav.

-   Vi har jobbat dag som natt med att räkna på och skriva förslag till konstruktiva kompromisser, säger Ella Niia. Vi kan inte godta vad som helst, och då är strejk vår sista utväg. Vi känner ett stort stöd från övriga LO-förbund. Det stärker oss och det värmer i en väldigt kall avtalsrörelse.

Ella Niia, förbundsordförande HRF, 070 – 652 24 33
Patricia Widergren, pressekreterare, HRF 070 – 48 48 100