HRF i Almedalen 2013

Hotell- och restaurangfacket (HRF) ordnar ett antal seminarier och panelsamtal under Almedalsveckan 2013.

Hotell- och restaurangfacket (HRF) bjuder in till ett antal samtal och seminarier under Almedalsveckan 2013.

Måndag 1/7 Öppna gränser – schysta villkor? 13.30–14.30, Hästgatan 1, innergården, Visby

Panelsamtal. Diskussion om de villkor migrerande arbetstagare i Sverige tvingas leva under idag. Samtalet är en del av Öppna Almedalen. Medverkande: Ella Niia, förbundsordförande, HRF, Maria Ferm, (Mp) riksdagsledamot och migrationspolitiskt ansvarig, Fredrik Lundh Sammeli (S), riksdagsledamot och migrationspolitiskt ansvarig, Samuel Engblom, TCO, chefsjurist, Markus Uvell, VD, Timbro.

Tisdag 2/7 09:45 – 10.45 Dopad arbetsmarknad – med oschysta villkor? Restaurang Hamnplan 5, Visby

Seminarium om att subventionerade anställningar överutnyttjas för att få gratis arbetskraft vilket gör att seriösa företag trängs undan. Hur påverkar de fall av systematiskt missbruk av dessa samhällsunderstödda jobb alla de seriösa företag och jobb med schysta villkor som trängs undan? Medverkande: Ella Niia, förbundsordförande, Hotell- och restaurangfacket. Jonas Milton, VD, Almega. Berit Högman, (S) riksdagsledamot och vice gruppledare, Tobias Baudin, förste vice ordförande, LO.

Onsdag 3/7 Besöksnäringen – Sveriges nya basnäring? 15.30 – 16.30, Restaurang Burmeister, Strandgatan, Visby

Seminarium tillsammans med Visita om den snabbt växande besöksnäringen. Hur kan politiken skapa förutsättningar för att branschen ska nå sin fulla potential? Medverkande: Ella Niia, förbundsordförande, HRF, Eva Östling, VD, Visita, Mats Odell, (KD) ordförande i riksdagens näringsutskott, Ingela Nylund Watz, (S) Riksdagsledamot och talesperson i besöksnäringsfrågor. Moderator: Viggo Cavling.

Fredag 5/7 Behöver vi rökfria uteserveringar? 15.30 – 16.45, Restaurang Hamnplan 5, Visby

Seminarium och alkoholfritt mingel tillsammans med Astma- och Allergiförbundet. Paneldiskussion om hur passiv rökning påverkar personal och gäster. Bakgrunden är regeringsuppdraget att utreda om det bör införas fler rökfria miljöer. Medverkande: Susanne Blom, ombudsman, HRF, Maritha Sedvallson, förbundsordförande Astma- och Allergiförbudet, Göran Boethius, medicinsk och tobakspolitisk expert, Tobaksfakta, Henrik Ripa, (M) riksdagsledamot, Christer Engelhardt, (S) riksdagsledamot. Moderator: Matilda Westerman.

Daniel Färm, Reformklubben, 070 – 650 12 09
Patricia Widergren, pressekreterare HRF, 070- 48 48 100