HRF i Gävle kampanjar för schysta villkor för hotellstädare

Den kommande veckan uppmärksammar Hotell- och restaurangfacket (HRF) hotellstädares arbetsvillkor, vilket också är en del av en global kampanj. I Gävleborgs län kommer HRF att organisera hotellstädare och upplysa allmänheten om hur man som hotellgäst kan underlätta för schysta villkor för de anställda.

Syftet med kampanjen ”Schysta städvillkor” är att stärka städares möjligheter att organisera sig fackligt och förbättra sin arbetsmiljö. Mellan den 3 – 10 december 2014 sätter HRF avdelning Mitt extra fokus på hotellstädares många gånger höga arbetstempo.

-          Nu sätter vi fokus på hotellstädarnas många gånger tunga arbetsmiljö, säger Jessica Larsson som är förtroendevald i Hotell- och restaurangfacket. När vi träffar hotellstädare runtom i länet uppmanar vi till fackligt engagemang i en yrkesgrupp som jobbar rätt så mycket i det tysta. Genom vårt kollektivavtal har vi bra möjligheter att påverka arbetsorganisationen och göra hotellstäd mindre fysiskt tungt.

Hotell- och restaurangfacket kommer också att informera allmänheten om hur de kan underlätta för städpersonalen och tala om att det är viktigt att ställa frågor om de anställdas situation inom hotellstäd. Under hashtaggen #schystastädvillkor kommer information att spridas om vad den som bor på hotell kan tänka på för att underlätta för de som städar.

- Fler borde använda sin konsumentmakt för att ställa krav på en schyst arbetsmiljö när de bokar hotell, säger Jessica Larsson. Fråga ledningen om det finns kollektivavtal för de anställda och kanske hur många rum som städarna måste klara av under ett arbetspass. Bor man på ett flott hotell måste det också vara schysta villkor för de som arbetar där.

Jessica Larsson, förtroendevald i Hotell- och restaurangfacket avdelning Mitt 070 - 272 848
 Pressjour 070  - 48 48 100