HRF i Väst kampanjar för schysta villkor för hotellstädare

Den kommande veckan uppmärksammar Hotell- och restaurangfacket (HRF) hotellstädares arbetsvillkor, vilket också är en del av en global kampanj. I Västsverige kommer HRF att vara på uppsökeri på stora hotell och uppmana allmänheten att använda sin konsumentmakt för att ställa krav på en vettig arbetsmiljö för hotellstädare.

Syftet med kampanjen ”Schysta städvillkor” är att stärka städares möjligheter att organisera sig fackligt och förbättra sin arbetsmiljö. Mellan den 3 – 10 december 2014 sätter HRF avdelning Väst extra fokus på hotellstädares många gånger höga arbetstempo och tunga arbetsmiljö.

-    Vi kommer att uppmana städpersonal på hotellen i Göteborg att organisera sig fackligt, säger Erika Flodin, som är ordförande i Hotell- och restaurangfacket avdelning Väst. Hotellstädare har möjligheter att påverka sin arbetsorganisation. Vi vill lyfta fram städarnas situation och visa vad som går att göra med fackligt engagemang.

Hotell- och restaurangfacket kommer också att informera allmänheten om hur de kan underlätta för städpersonalen och tala om att det är viktigt att ställa frågor om de anställdas situation inom hotellstäd. HRF i Väst kommer att dela ut flygblad och uppmana människor att använda sin konsumentmakt när de bokar hotell.

- Det borde vara självklart för alla att bara bo på hotell där det finns kollektivavtal, säger Erika Flodin. Men det är också alldeles för få som frågar sig hur arbetsmiljön för de anställda ser ut när de bokar rum. Fråga hotelledningen hur lång tid de anställda har på sig att städa varje rum. Det är ett rimligt sätt att använda sin konsumentmakt.

Erika Flodin, ordförande i Hotell- och restaurangfacket avdelning Väst, 073 – 639 76 59
Pressjour: 070 - 48 48 100