HRF lägger ytterligare varsel

Hotell- och restaurangfacket utökar sitt strejkvarsel. Det utökade varslet berör 16 arbetsplatser och omfattar cirka 1200 anställda i Stockholm, Södertälje, Göteborg, Malmö och Gävle och träder i kraft den 14/6 klockan 14.00 om inte parterna enats då. Syftet är att sätta ytterligare press på Visita att komma med konstruktiva motkrav så att ett avtal kan slutas.

Under helgen har Hotell- och restaurangfacket (HRF) och Visita träffats vid förhandlingsbordet, utan konkreta framgångar. HRF menar att Visitas enda syfte i förhandlingarna är att sänka eller frysa lönerna i branschen.

- Det måste finnas en gräns för hur billigt det ska vara att anställa någon i vår bransch, säger Ella Niia, förbundsordförande i Hotell- och restaurangfacket. Vår motpart vill ha ett avtal som fryser eller sänker lönerna för många. Visitas förslag skulle innebära futtiga 530 kronor mer i månaden. Våra medlemmar har rätt till löner som det går att leva på.

- Vi tvingas nu utöka vårt strejkvarsel. Vi har fortfarande inte fått några konstruktiva förslag. Man måste också vara beredd att ge någonting i en förhandling, inte bara försöka tjata sig till ett avtal, säger Ella Niia.

Under helgen har diskussionerna främst rört sig om yrkesintroduktionsavtal för branschen. Visitas förslag är företag ska kunna anställa personer, utbildade såväl som outbildade, för 75 % av minimilönen under maximalt två år. Även de med en treårig gymnasieutbildning med hög relevans för det jobb de ska utföra skulle få sänkt minimilön med detta förslag. HRF menar att liggande förslag inte skulle lösa bristen på kvalificerad, välutbildad personal utan bara vara ytterligare ett sätt att subventionera företag med dålig lönsamhet genom att öka tillgången på billig, oerfaren arbetskraft. Till exempel så skulle även snabbmatskedjor omfattas, som ju knappast utbildar de kockar som det råder brist på.

-   För över hälften av alla arbetsuppgifter i vår bransch behövs ingen särskild introduktion – den bilden har vi tidigare varit överens med Visita om, säger Ella Niia. Vår bransch skriker efter välutbildade kockar. De skulle inte bli fler med ett yrkesintroduktionsavtal där det inte ens ställs krav på kvalificerad handledning. Vista vill ha ett sådant avtal bara för att få billigare arbetskraft. Hur mycket kostnadslättnader ska företag på marginalens rand få i vår bransch? De flesta anställda finns faktiskt i de stora företag av typen som vi varslar idag, säger Ella Niia.

De varslade företagen är (samtliga inom koncernen Scandic Hotels AB):

Scandic Grand Central, Kungsgatan 70, Stockholm
Scandic Continental Stockholm, Vasagatan/Klara Vattugränd 4, Stockholm