HRF lanserar SchystaVillkor som app

Nu finns appen som gör att du enkelt kan hitta vilka restauranger, hotell och nöjesanläggningar som har tecknat kollektivavtal för sina anställda. Genom att välja företag med kollektivavtal stödjer du arbetet för bättre villkor för de anställda.

Hotell- och restaurangfacket har sedan 2010 offentliggjort alla restauranger, hotell och nöjesanläggningar som har kollektivavtal för sina anställda på www.schystavillkor.se . Önskan om att lansera SchystaVillkor i form av en app till Iphone och Android har funnits en tid.

-Genom appen kan alla som står på stan och vill välja en restaurang med kollektivavtal lätt hitta vilka ställen i närområdet som har avtal. Nu blir det ännu enklare för alla dem som vill välja ställen med kollektivavtal, säger Ella Niia, förbundsordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hotell- och restaurangfacket erbjuder sedan ett par år tillbaka märkningen Schysta Villkor till alla restauranger, hotell och nöjesanläggningar som tecknat kollektivavtal för sina anställda. Märkningen fungerar som en konkurrensfördel eftersom den berättar för de gäster som är på väg in att stället bryr sig om sin personal.

-Vi tror att människor kan och vill göra medvetna val och att deras val faktiskt spelar roll. Schysta villkor är en kvalitetsmärkning. Ju fler som väljer restauranger med kollektivavtal desto fler företagare kommer också se fördelen med att teckna avtal, säger Ella Niia, förbundsordförande i Hotell- och restaurangfacket.

Vill du ladda ner appen till din telefon går du in på Appstore eller Google Play (tidigare Market) och söker på ”schystavillkor”.

Ella Niia, förbundsordförande HRF, 070 – 652 24 33
Patricia Widergren, pressekreterare HRF, 070 – 48 48 100