HRF om regeringens jobbpaket för unga: ”Regeringen skapar incitament för fler visstidsanställningar och fler trösklar”

Dagens besked om att regeringen vill göra det billigare för arbetsgivare att anställa unga upp till 23 år möts med skepsis av Hotell- och restaurangfacket, som organiserar många unga. Förbundsordförande Ella Niia anser att regeringen nu skapar incitament för arbetsgivare att satsa än mer på visstidsanställningar, något som redan i dag är ett stort problem som motverkar stabilitet på arbetsmarknaden inom branschen.

– Det här blir ett sätt att fortsätta ge branschstöd och det förvånar mig om inte andra branscher reagerar mot det. Likaså måste det missgynna andra LO-förbund, som inte har liknande åldersstrukturer, säger Ella Niia.

Det nya förslaget innebär att socialavgifterna för unga upp till 23 år sänks från 15,49 procent till 10,21 procent. För unga mellan 23 och 25 år kvarstår dagens lägre nivå (15,49 procent). Det blir alltså allt mindre attraktivt att tillsvidareanställa en ung person, först vid fyllda 23 år och senare vid fyllda 25 år. HRF befarar att dessa tröskeleffekter förvärrar dagens redan osäkra situation för anställda inom förbundets branscher.

– Regeringen skapar incitament för fler visstidsanställningar och skapar fler trösklar. Risken är att det blir ännu svårare för oss att organisera och med en lägre organisationsgrad undergrävs hela den svenska modellen, säger Ella Niia, som undrar varför inte regeringen tagit till sig av kritiken från ILO och EU-kommissionen när det gäller visstidsanställningar på svensk arbetsmarknad.

Den differentiering av a-kassan som skapades när den borgerliga regeringen tillträdde har redan kraftigt försvårat facklig medlemsrekrytering och HRF är det förbund som drabbats hårdast. Regeringens egna beräkningar visar att förbundets medlemmar får den kraftigaste sänkningen i och med slopande av differentieringen som nu aviseras inför höstbudgeten, 255 kronor per månad.

– Visst är det bra att avgiften äntligen sänks men varför har man väntat så länge? Våra medlemmar har betalat dessa hundralappar extra varje månad sedan 2007, vart har alla dessa pengar tagit vägen? De skaver i fickorna på alla oss som gynnats med stora jobbskatteavdrag, säger Ella Niia.

Ella Niia, förbundsordförande HRF, 070 – 652 24 33
Ingela Hoatson, pressekreterare HRF, 070- 48 48 100