HRF sympativarslar för SEKO

Hotell- och restaurangfacket (HRF) varslar om sympatiåtgärder med anledning av pågående konflikt mellan SEKO och Almega Tjänsteföretagen. Varslet är en blockad av arbetsuppgifter när det gäller tillagning, leverans, ompackning och lastning av måltider och livsmedel till SJ. Åtgärderna träder ikraft den 25 juni 04.00 om SEKO och Almega inte träffat avtal innan dess.

HRF varslar om sympatiåtgårder gällande LSG Skychef i Sverige, vilket omfattar Arlanda, Centralstationerna i Göteborg, Stockholm och Malmö samt LSG Skychef Malmös anläggning i Fosie. Varslet omfattar alla anställda men endast de arbetsuppgifter som rör catering till SJ:s tåg. Om varslet utlöses kan det bli ganska tomt i hyllorna i SJ:s restaurangvagnar.

- Vi står helt bakom SEKO:s krav på trygga anställningar, säger Malin Ackholt, avtalssekreterare i Hotell- och restaurangfacket. Problemen är precis de samma i vår bransch – ett orimligt överutnyttjande av timanställda. SEKO:s kamp för schysta villkor är också vår.

Bilaga, mer om varslet

Varslet omfattar:

LSG Skychef i Sverige AB, organisationsnummer 556457-7525 med arbetsplatser/anläggningar:

• Arlanda
  • Centralstationen Stockholm

• Centralstationen Göteborg

LSG Skychef i Sverige AB organisationsnummer 556457-7525 med arbetsplatser/anläggningar:

• Centralstationen i Malmö

LSG Skychef i Sverige AB organisationsnummer 556563-7658 med arbetsplatser/anläggningar:

Fosie Malmö

• Centralstationen Malmö

Arbetsuppgifterna försätts i blockad, vilket innebär att ingen får utföra arbetsuppgifterna som omfattas av varslet. Det alla anställda vid företagen ovan, både HRF:s medlemmar och de som inte är medlemmar. De arbetsuppgifter som sätts i blockad är:

• tillagning/beredning av måltider/livsmedel till SJ AB
  • transportering av måltider/livsmedel/varor till SJ AB
  • furnering av måltider/livsmedel/varor på SJ ABs tåg

Blockaden gäller också mot inhyrning/bemanning för utförande av arbetsuppgifter försatta i blockad. Stridsåtgärderna kvarstår även om annat företag övertar blockerat arbete.

Patricia Widergren, pressekreterare, HRF 070 – 48 48 100
Malin Ackholt, avtalssekreterare, HRF 070 -58 33 358

FÖR LOKALA FRÅGOR, KONTAKTA:

STOCKHOLM: Per Persson, ombudsman, 070 – 168 98 25
GÖTEBORG: Christer Eriksson, ombudsman, 070 – 168 98 84