HRF varslar om strejk på 11 hotell och restauranger

Hotell- och restaurangfacket (HRF) varslar idag om strejk på 11 hotell och restauranger i Stockholm, Göteborg och Malmö. Totalt berörs 1080 anställda. Förhandlingarna strandade redan på ett tidigt stadium och nu måste HRF varsla för att ett avtal ska komma till stånd. Når inte parterna en överenskommelse träder konflikten i kraft den 8 juni.

-          I vår servicebransch borde arbetsgivarna värdera personalen högt - den är deras viktigaste resurs, säger Ella Niia, förbundsordförande för Hotell- och restaurangfacket. Men arbetsgivarorganisationen Visita vill ha frysta minimilöner och inte förändra något när det gäller de otrygga anställningarna. Vi har inte haft en seriös förhandling, så nu måste vi dessvärre varsla om strejk för att komma framåt.

Den stora frågan i årets avtalsrörelse inom hotell- och restaurangbranschen gäller anställningsformerna. HRF vill ha tryggare anställningar och göra det lättare att bli tillsvidareanställd. Idag är hela 44 procent av de som jobbar i branschen visstidsanställda. Det försvårar möjligheterna att få bostad och ta lån eller att ens teckna ett mobilabonnemang. Ny forskning visar också att denna typ av otrygga anställningar leder till stress och psykisk ohälsa bland de anställda. HRF:s motpart Visita har inte kommit med några motkrav om anställningsformerna.

-          Vi lägger ett varsel bland annat för att nå framgång i våra krav för tryggare anställningar, säger Ella Niia. År efter år bevittnar vi hur de anställda utsätts för alltmer stress och otrygghet på jobbet. Arbetsorganisationen är bantad till ett minimum och de anställda betalar priset för detta i form av värk och stressrelaterade sjukdomar. Dessutom kan vår kvinnodominerade bransch inte halka efter ytterligare lönemässigt.

Hotell- och restaurangfacket (HRF) vill säkra en reallöneökning för sina medlemmar. Därför vill HRF att minst 80 % av löneökningen ska fördelas generellt. Detta för att säkerställa att alla verkligen ska få den avtalade löneökningen.

Hotell och restauranger som omfattas av varslet:

• Gothia Towers och Svenska Mässan, Göteborg
  • Hotel Radisson Blu Scandinavia, Göteborg