Kongressombud från Gävleborg vill göra HRF mer tillgängligt och feministiskt

Den 7-10 november 2014 håller Hotell- och restaurangfacket (HRF) kongress i Visby. Sara Astner jobbar som bingovärdinna på Gävle Bingo. Jessica Larsson jobbar som kock på Restaurang Tennstopet i Gävle. Frida Larsson är servitris på Bruksmässen i Sandviken. De är tre av de 100 kongressombud som ska debattera HRF:s framtidsfrågor.

Kongressombuden som jobbar fackligt i Gävleborg har stora förväntningar på HRF:s kongress och hoppas att vara med på livliga diskussioner. För Sara Astner och Frida Larsson är det särskilt viktigt att HRF driver på jämställdhetsfrågor hårdare än idag.

-  Jag kommer att driva att HRF ska vara ett feministiskt fackförbund, säger Sara Astner, bingovärdinna på Gävle Bingo.

-  Jag tycker att vi ska vara i framkant när det gäller jämställdhet, säger Frida Larsson, servitris på Bruksmässen i Sandviken. Vi är en kvinnodominerad bransch och då tycker jag att vi ska ligga i framkant.

Kongressombuden som jobbar fackligt i Gävle och Sandviken är glada över att Hotell- och restaurangfackets medlemsantal ökar och menar att det finns ett stort engagemang bland de förtroendevalda. De hoppas HRF:s kongress blir ett ytterligare lyft för fackligt arbete och organisering på arbetsplatserna.

- Hotell- och restaurangfacket måste bli mer tillgängliga för medlemmar och förtroendevalda, säger Jessica Larsson, kock på Restaurang Tennstopet i Gävle. Vi måste bli ännu aktivare ute på arbetsplatserna.

På kongressen kommer en ny förbundsordförande att väljas när sittande Ella Niia går i pension. Ett hundratal motioner från medlemmarna ska också behandlas.  I HRF:s avdelning Mitt ingår utöver Gävleborgs län också Dalarnas-, Jämtlands- samt Västernorrlands län.

Jessica Larsson, kock, Tennstopet i Gävle, 070 – 727 28 48
Patricia Widergren, pressekreterare HRF, 070- 48 48 100