Migranter utnyttjas i hotell- och restaurangbranschen

Löner på ett par tusen i månaden, regelmässigt övertidsarbete utan dygnsvila och osäkra anställningar. Det är verkligheten för många av de migranter som kommer till Sverige för att arbeta i hotell- och restaurangbranschen. Det visar den rapport som Hotell- och restaurangfacket släpper idag.

Rapporten ”Till vilket pris som helst – en uppföljning av arbetskraftsmigranters villkor i hotell- och restaurangbranschen” bygger på HRF:s besök på 64 arbetsplatser i Stockholmsregionen som alla fått sina anstökningar om att anställa personal från länder utanför EU beviljade. Resultatet är nedslående. På 61 av de 64 företag som besöktes betalades löner och ersättningar ut felaktigt, i de flesta fall var lönen för låg i förhållande till arbetad tid. Ibland låg månadslönen på 3000-4000 kronor. Många arbetade betydligt mer än heltid och fick inte tillräcklig vila mellan passen.

-   Alla är välkomna hit att arbeta – då ska samma villkor också gälla för migranterna som för alla andra i branschen, säger Ella Niia, förbundsordförande i Hotell- och restaurangfacket. Här ser vi hur arbetsgivare systematiskt utnyttjar att människor kommer från fattigare förhållanden. De som vi har mött har ofta en miserabel utgångspunkt och vill förstås ha jobb till varje pris. Många har skuldsatt sig för att komma till Sverige. Regeringen måste agera snarast. Människor far illa!

Rapporten visar också att:

• Alla 64 arbetsplatser bryter på något sätt mot något av de kriterier HRF tittat på: anställningsavtal, löner och arbetstid.
  • 35 av 64 arbetsplatser har felaktiga eller obefintliga anställningsavtal.
  • 61 av 64 företag bryter mot kollektivavtal och lagar när det gäller utbetalning av löner och ersättningar
  • Samtliga 36 arbetsplatser som uppvisat arbetsschema visar på felaktigheter i schemaläggningen av sin personal. Övriga 28 arbetsplatser bryter mot kollektivavtalet genom att inte kunna uppvisa ett schema.

HRF kräver nu åtgärder från regeringen för att stärka skyddet för migranterna:

• Anställningserbjudandet måste bli bindande. Idag har de anställningserbjudanden som Migrationsverket fattar sitt beslut utifrån ingen formell juridisk verkan.
  • Det måste finnas tydliga sanktionsmöjligheter för de arbetsgivare som bryter mot reglerna. Idag riskerar företagare enbart sitt rykte, medan den anställde riskerar utvisning om anställningen avbryts.
  • Regeringen måste utse ansvarig myndighet som får i uppdrag att följa upp att de villkor Migrationsverket fattar beslut utifrån efterlevs.
  • Arbetstagare ska inte riskera utvisning om deras anställning avbryts. Detta för att möjliggöra att anställda kan träda fram och kräver sina rättigheter utan att riskera utvisning.

-     Skyddet för migranterna måste stärkas, säger Ella Niia. Våra konkreta förslag för att öka rättsskyddet och förbättra uppföljningen skulle kunna sättas i sjön direkt av regeringen. Idag riskerar de som vågar vittna om de usla villkoren att utvisas – så kan det inte få fungera på svensk arbetsmarknad!

Patricia Widergren, pressekreterare HRF, 070 - 48 48 100