Nya lönekrav för hotell- och restauranganställda: 700 kr mer i månaden varje år och stabilare anställningar

Höjda löner med 700 kr/månad varje år under knappt tre år. Och en kraftig begränsning av antalet otrygga tidsbegränsade anställningar i branschen. Det är de viktigaste kraven i Hotell- och restaurangfacket avtalsyrkande, som idag överlämnades till arbetsgivarorganisationen Visita.

-          Arbetsgivarna inom besöksnäringen betonar under hela året hur bra det går för branschen. Och det går bra. Men nu är det dags att de som utför arbetet också får del av kakan. Fler jobb, ökad produktivitet och ökad lönsamhet skapar goda förutsättningar för att höja lönerna rejält för alla som arbetar i branschen, säger Ella Niia, förbundsordförande för Hotell- och restaurangfacket.

-          Rejält höjda löner är centralt för oss. Men det räcker inte. Vi måste nu också göra något åt de otrygga anställningarna i just vår bransch. Fyra av tio anställda i hotell- och restaurangbranschen har tillfälliga anställningar. Och den genomsnittliga arbetstiden är endast 53% - drygt en halvtid. Det gör att den faktiska månadsinkomsten i genomsnitt endast ligger på cirka 11 100 kronor – och då ofta med en tillfällig anställning. Det är ohållbart för den enskilde, och skapar klyftor som drar isär hela samhället. Nu är det hög tid att göra besöksnäringen till en normal och stabil framtidsbransch, med samma stabila anställningar som är självklarheter inom de flesta andra branscher, säger Hotell- och restaurangfackets avtalssekreterare Malin Ackholt.

Hotell- och restaurangfackets avtalskrav:

• Löneökningar med minst 700 kronor per månad och heltidsanställd varje år. Minimilöner och samtliga övriga ersättningar höjs med motsvarande avtalets värde.
  • En avtalsperiod på 35 månader, varav den sista 12-månadersperioden ska vara uppsägningsbar.
  • En övervägande del av löneutrymmet ska fördelas generellt – lika till alla anställda.
  • Den som har haft vikariat och annan tidsbegränsad anställning under sammanlagt två år under en femårsperiod, ska få en tillsvidareanställning.
  • Övriga tidsbegränsade anställningar får endast ges i maximalt 12 månader under en femårsperiod. Därefter ska anställningen automatiskt övergå till tillsvidareanställning (s k ”fast anställning”).

Daniel Färm
t f presschef