Otydlig styrning och högt tempo skapar ohälsa bland hotell- och restauranganställda

Hög arbetstakt och brister i ledarskap är de största orsakerna till stress bland anställda i hotell- och restaurangbranschen. En medlemsenkät om psykosocial arbetsmiljö från Hotell- och restaurangfacket (HRF) visar att 78 procent av alla anställda upplever att det nuvarande arbetet är stressande i hög grad eller i någon grad. Den främsta orsaken till psykisk påfrestning i arbetet är att få arbete och fritid att gå ihop.

− Anställda på hotell och restauranger stressas av bristande struktur och otydligt ledarskap, säger Kent Johansson, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket (HRF). Det behövs mer ordning och reda kring så enkla saker som arbetstider och schemaläggning.

De som svarat att de upplever stress i någon eller i hög grad fick också följdfrågor, med ett antal fasta svarsalternativ, om vad som orsakar stressen. Det gick att välja flera orsaker. Hela 79 procent svarar att det är hög arbetsbelastning/arbetstakt som orsakar stress i arbetet och 46 procent svarar brister i ledarskap. Den tredje vanligaste orsaken till stress är bristande schemaläggning, vilket 35 procent svarat.

Psykiska påfrestningar hänger i hög grad ihop med otrygga arbetsförhållanden, visar enkätsvaren. Hela 19 procent svarar att de är oroliga för att bli uppsagda från jobbet och 17 procent oroar sig för att inte få arbeta fler timmar. Dessutom svarar hela 42 personer att det förekommer sexuella trakasserier eller hot och våld på arbetsplatsen

− Det är såklart svårt att komma åt att många gäster skapar stress, säger Kent Johansson. Men många problem borde inte finnas på en modern arbetsplats. Vi har läst hemska berättelser om skrik, bråk och chefer som bara skäller och aldrig berömmer. Och det är oacceptabelt att så många vittnar om hot, våld och sexuella trakasserier.

Mer om HRF:s enkät om psykosocial arbetsmiljö

HRF:s enkät skickades ut till 5991 slumpvis utvalda, yrkesverksamma, medlemmar. Enkäten besvarades i sin helhet av 543 medlemmar varav 61 procent är kvinnor och 39 procent är män. Den övervägande delen, 85 procent, har fast anställning och en liten majoritet, 64 procent, arbetar heltid. Enkäten bestod av 24 frågor.

Citat

Kent Johansson, ombudsman, HRF