Therese Guovelin föreslås bli förste vice ordförande i LO

LO:s valberedning föreslår Therese Guovelin, förbundsordförande i Hotell- och restaurangfacket (HRF) att bli ny förste vice ordförande för LO.

- Förslaget att jag kan bli LO:s förste vice ordförande är hedrande, säger Therese Guovelin, idag förbundsordförande för Hotell- och restaurangfacket (HRF). Jag vill bidra till att stärka LO:s roll som Sveriges viktigaste opinionsbildare för schysta arbetsvillkor. Om jag blir vald ska jag fortsätta att driva på för en jämställd arbetsmarknad med full sysselsättning.

Therese Guovelin har suttit i HRF:s ledning sedan 2008 och blev vald till förbundsordförande på HRF:s kongress i november 2014. Hon började sin yrkeskarriär som servitris och är utbildad på turisthotellskolan i Åre. Efter att ha jobbat fackligt på ett flertal arbetsplatser började hon som ombudsman i HRF:s avdelning Väst i Göteborg 1994.

Valen till LO:s ledning kommer att ske på lördag 18 juni 2016, vid LO:s kongress i Stockholm.

HRF:s förbundsstyrelse har beslutat att Malin Ackholt, idag avtalssekreterare på HRF, tar över som förbundsordförande fram till HRF:s ordinarie kongress våren 2018.Förbundsstyrelsen fattar vidare beslut om kompletteringsval efter LO-kongressen.

-   Jag vill sätta igång med jobbet direkt, säger Malin Ackholt, som träder in som förbundsordförande i Hotell- och restaurangfacket (HRF) fram till HRF:s ordinarie kongress 2018. Vi ska växa organisatoriskt och medlemsmässigt och det taggar mig att driva det arbetet. Nu ska vi flytta fram positionerna för våra medlemmar och för den framtidsbransch som vi jobbar i.

Presstelefon 070  - 48 48 100
Patricia Widergren, politisk sekreterare HRF, 070- 168 99 80