Therese Guovelin vald till ordförande i den europeiska fackliga federationen EFFAT

Therese Guovelin, nyvald ordförande för Hotell- och restaurangfacket (HRF) valdes idag till ordförande för EFFAT, European Federation of Food, Agriculture and Tourism Trade Unions. EFFAT är en europeisk branschfederation av fackföreningar där HRF är en av medlemmarna.

- Jag är stolt över det stora förtroendet som mina europeiska fackliga kamrater visat mig, säger Therese Guovelin, nyvald ordförande för både för det svenska Hotell- och restaurangfacket och den europeiska fackliga organisationen EFFAT. Jag vill att EFFAT ska flytta fram positionerna i det europeiska fackliga samarbetet och bli ännu vassare när det gäller att påverka besluten som tas inom EU.

Therese Gouvelin valdes av en enhällig EFFAT-kongress som hålls i Wien den 20-21 november 2014. Hon är den första kvinnan på posten och den första från turismsektorn. Therese Guovelin poängterar hur viktigt internationellt fackligt arbete är i en globaliserad värld.

- Både hotellsektorn och livsmedelsindustrin domineras av stora transnationella ägare, säger Therese Guovelin. Därför är det särskilt viktigt att samarbeta över nationsgränserna. EFFAT består ju av 120 medlemsförbund och vi är en stark röst när det gäller att påverka beslut som fattas inom EU. Tillsammans med våra europeiska kamrater kan vi vinna fackliga segrar som ger schysta villkor åt de anställda i branschen.

EFFAT är en facklig branschfederation inom livsmedels- turism- och jordbrukssekton där 120 europeiska fackförbund från 35 olika stater är medlemmar. HRF, Kommunal, Unionen och Livsmedelsarbetareförbundet är de svenska förbund som är medlemmar. EFFAT representerar i dagsläget 2,6 miljoner medlemmar.

Pressjour 070  - 48 48 100
Patricia Widergren, pressekreterare HRF, 070- 168 99 80