Ny bok avslöjar varför 90% av företagsstrategier misslyckas och vad man kan göra åt det

The Execution Revolution, skriven av den erfarna managementkonsulten Johan Grönstedt, analyserar orsakerna till varför majoriteten av företagsstrategier misslyckas med att nå sina mål. I boken delar han med sig av en unik metod för strategiexekvering som betonar vikten av prioritering, agerbarhet och digital acceleration som drivkrafter bakom skalbar framgång i ett allt mer snabbföränderligt affärsklimat.

Forskning visar att hela 90% av strategiska initiativ misslyckas med att uppnå förväntade finansiella resultat inom den planerade tidsramen. Endast 13% av medarbetarna har dessutom en tydlig förståelse för företagets viktigaste prioriteringar. Dessa chockerande siffror understryker det akuta behovet av en revolution inom strategigenomförande för att få ett slut på de strategiska misslyckanden som påverkar bolag idag.

Johan Grönstedt säger: "Hela min karriär har präglats av en strävan att överbrygga klyftan mellan strategiska teorier och deras tillämpning i verkligheten. Traditionella metoder tenderar att fallera i den digitala eran, vilket ledde mig till att skriva The Execution Revolution. Den här boken är ett manifest för en ny era av strategiexekvering – en era där digitala verktyg och moderna metoder gör det möjligt att på ett snabbt, effektivt och engagerande sätt förverkliga strategier."

Genom att kombinera teoretiska insikter med praktisk tillämpning vill Grönstedt inspirera ledare att anta ett fokuserat, "less-is-more"-tillvägagångssätt för att uppnå strategiska mål. Hans enkla men kraftfulla metod består av fyra komponenter – Most Important Goals, Strategic Initiatives, Key Activites och Strategic Stand-ups. Författaren lyfter även fram den avgörande roll som digital acceleration spelar för att framgångsrikt genomföra strategier.

Daniel H. Pink, #1 New York Times bästsäljande författaren av The Power of RegretDrive, and To Sell Is Human säger om boken: "I The Execution Revolution lyfter Johan Grönstedt fram övertygande case för vikten av fokus i en tid präglad av distraktion. Hans insikter om prioritering och en engagemangsdriven kultur kommer att förändra ditt sätt att tänka på strategi. Hans metod ger dig verktygen att omvandla ambitiösa mål till konkreta resultat."

Johan Grönstedt har dedikerat sitt liv åt att skapa excellens inom strategiexekvering och har skickligt navigerat både teori och praktisk tillämpning i sin bok. Han är en erfaren managementkonsult och Vice President samt Chief Product Officer på Howwe Technologies. Johan har gjort sig känd för sin förmåga att  förenkla komplexa koncept till tydliga och engagerande råd och han har arbetat med hundratals ledningsgrupper och lagt grunden för strategisk framgång inom många organisationer.

The Execution Revolution publiceras den 26 september 2024 av LID Publishing och finns tillgänglig som pocketbok och e-bok.

• För mer information om Johan Grönstedt, besök hans LinkedIn.
• För mer information om LID Publishing, besök www.lidpublishing.com.

För mediaförfrågningar, kontakta Teya Ucherdzhieva (E: teya.ucherdzhieva@lidbusinessmedia.com; M: +44 (0) 7928 666 131)

Howwe Technologies är SaaS-bolaget bakom innovationen Howwe. Den marknadsledande mjukvaran för bolagsövergripande exekvering gör strategin tydlig och agerbar på alla nivåer i organisationen. Läs mer på howwe.io.