”223-åriga” Hugo Ericson Ost på plats när Stora Saluhallen återinvigs den 12 december

Onsdagen den 12 december invigs nya Stora Saluhallen i Göteborg. Det klassiska familjeföretaget Hugo Ericson Ost, som har haft ostbutik i Saluhallen ända sedan invigningen 1889, har fortfarande en central plats i den nyrenoverade torghandeln.
– Vi ser verkligen fram emot nyinvigningen då vi kommer att öppna en uppdaterad och modern ostbutik, säger Jenny Svensson, som är svensk mästare i ostkunskap och vd för Hugo Ericson Ost.

Kungstorget har varit Göteborgs stora marknadsplats ända sedan mitten av 1800-talet och lagom till julhandeln den 12 december invigs nyrenoverade Stora Saluhallen.

– Saluhallen är en fantastisk marknadsplats som kommer att bli ännu mer levande nu efter renoveringen. Vår butik har ett bra läge och är mycket välbesökt, och det känns oerhört kul att kunna öppna en riktigt modern ostbutik, säger Jenny Svensson, som regelbundet syns i Mitt Köks ostskola i TV4 där hon tipsar om välkomponerade ostbrickor.

Hugo Ericson Ost har även grossistverksamhet och håller ost- och vinprovningar både för företag och privatpersoner. Företaget, som både förädlar svensk hårdost och importerar dessertostar, grundades 1889 då lanthandlaren Johan Bernt Andersson öppnade ostbutik i Göteborgs Saluhall. 1931 tog hans 17-åriga barnbarn, Hugo Ericson, över företaget. Han utvecklade verksamheten med nya butiker och köpte ett mejeri som gjordes om till ostlager, där man än idag förädlar och lagrar drygt 100 ton ost.

– Vi har en stabil verksamhet och ett starkt varumärke och går nu in i en mycket spännande period. Ost är modernt och trendigt och här är vi på Hugo Ericson långt framme, säger Jenny Svensson.

www.hugoericsonost.se, www.ostochkex.se
Bilder för fri publicering kontakta: Linnea Jansson, tfn 0706 04 53 31, alt: linnea.jansson@perspective.se