• Humana AB/

Humana Assistans AB (”Humana Assistans”) tar nästa steg i skadeståndsprocessen till följd av Inspektionen för Vård och Omsorgs (”IVO”) felaktiga beslut att återkalla Humana Assistans tillstånd

Humana Assistans har idag lämnat in en stämningsansökan till Stockholms tingsrätt som ett nästa steg i processen att få rätten till kompensation prövad för delar av den ekonomiska skada som Humana Assistans lidit med anledning av IVO:s felaktiga beslut den 31 januari 2023 att återkalla Humana Assistans tillstånd. I stämningsansökan yrkar Humana Assistans att staten ersätter Humana Assistans med 225,5 miljoner kronor för kundbortfall och 14 miljoner kronor för rättegångskostnader kopplade till processen i Förvaltningsrätten.

Bolaget uppskattar att processen i tingsrätten tar ungefär 18 månader men den kan komma att ta längre tid.

Rasmus Jonlund
Presschef, 076 611 21 11

rasmus.jonlund@humana.se

Humana är ett ledande nordiskt omsorgsföretag som erbjuder tjänster inom individ- och familjeomsorg, personlig assistans, äldreomsorg och bostäder med särskild service enligt LSS. Humana har 22 000 engagerade medarbetare i Sverige, Norge, Finland och Danmark som utför omsorgstjänster till 10 000 människor. Vi arbetar efter visionen ”Alla har rätt till ett bra liv”. 2023 uppgick nettoomsättningen till 9 638 Mkr. Humana är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och har huvudkontor i Stockholm. Läs mer om Humana på https://www.humanagroup.se/