Humana rankad som mest hållbara vård- och omsorgsaktör

Humana uppfattas som det mest hållbara varumärket i kategorin för vård- och omsorgsaktörer i Sverige 2021. Humanas topprankning baseras på den största oberoende varumärkesundersökningen inriktad på hållbarhet i Europa, Sustainable Brand Index, som beskriver hur konsumenter ser på företags hållbarhetsprestationer.

Rankningen Sustainable Brand Index genomförs årligen sedan 2011 och är en omfattande varumärkesundersökning, som baseras på konsumenters kännedom och attityd till ett varumärkes hållbarhetsarbete. Undersökningen omfattar över 1400 varumärken, 34 branscher och åtta länder och bygger på 60 000 konsumenternas omdömen om varumärkena och hur de uppfattas ta miljöansvar och socialt ansvar.

"Att Humanas varumärke får så högt förtroende av konsumenter när det gäller hållbarhet gör oss såklart mycket glada. Hållbarhet är centralt för oss. Humanas övergripande målsättning handlar om hållbarhet på individ- och samhällsnivå. Våra verksamheter styrs utifrån en hållbar strategi, där kvalitet, attraktivitet som arbetsgivare, långsiktig och uthållig tillväxt och samhällsansvar, liksom en stark värdegrund, står i fokus varje dag. Att vi nu uppmärksammas som branschens högst rankade varumärke inom hållbarhet i Sverige visar att vårt arbete når ut", säger Anna Sönne, hållbarhetschef på Humana.

Läs mer om Humanas hållbarhetsarbete och håll utkik efter vår hållbarhetsrapport för 2020 som kommer ut i början av april.

Läs mer om Sustainable Brand index

Anna Sönne, IR- och hållbarhetschef, 070 601 48 53, anna.sonne@humana.se
Patrik Silverudd, presschef, 0766 112 111, patrik.silverudd@humana.se

Humana är ett ledande nordiskt omsorgsföretag som erbjuder tjänster inom individ- och familjeomsorg, personlig assistans, äldreomsorg och bostäder med särskild service enligt LSS. Humana har 16 000 engagerade medarbetare i Sverige, Norge, Finland och Danmark som utför omsorgstjänster till 9 000 människor. Vi arbetar efter visionen ”Alla har rätt till ett bra liv”. 2020 uppgick rörelseintäkterna till 7 797 Mkr. Humana är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och har huvudkontor i Stockholm. Läs mer om Humana på http://humanagroup.se/