• Humana AB/

Humana tillsätter kvalitets- och utvecklingsdirektör och ökar fokus på kvalitetsutveckling

Hans Dahlgren, i dag förbundsdirektör för Sveriges Läkarförbund, har utsetts till kvalitets- och utvecklingsdirektör för Humana och medlem av Humanas koncernledning. I rollen ingår att leda Humanas kvalitetsorganisation och systematiska kvalitetsarbete. Humana kommer genom tillsättningen också öka fokus på kvalitetsutveckling genom forskning, data och analys.

– Jag är mycket glad över att få välkomna Hans Dahlgren som kvalitets- och utvecklingsdirektör på Humana. Det systematiska kvalitetsarbetet är absolut centralt i den omsorg vi bedriver. Framåt kommer vi i vårt kvalitetsarbete också att öka fokus på utvecklande aktiviteter såsom forskning, data och analys, säger Johanna Rastad, som tillträder som vd och koncernchef för Humana under december.

Hans Dahlgren efterträder Eva Nilsson Bågenholm, som har varit kvalitetsdirektör och medlem av koncernledningen på Humana sedan 2015 och som tidigare har meddelat att hon kommer lämna Humana nästa år. Under hennes ledarskap har Humana byggt upp en nordisk kvalitetsorganisation som arbetar systematiskt med kvalitetsförbättringar och löpande mäter kvalitet.

– Med sin gedigna ledarerfarenhet och kompetens inom vård- och omsorgens olika grenar kommer Hans tillsammans med vårt kvalitetsteam att ta detta viktiga arbete vidare. Ambitionen är att ta steg mot att - utöver att mäta uppsatta processmått - även öka det mervärde som Humanas omsorg ger till Humanas kunder och i ett större perspektiv även till den nordiska välfärden, säger Johanna Rastad.

Hans Dahlgren är sedan sju år tillbaka förbundsdirektör för Läkarförbundet och har totalt 20 års erfarenhet som chef och ledare inom sjukvård och omsorg, regeringskansli och riksdag samt fack och arbetsgivarorganisation. Han har haft ledande positioner inom omsorgen, varit näringspolitisk chef på Vårdföretagarna, chef för det politiska stödet i Riksdagen och ämnessakkunnig och samordnare på utbildningsdepartementet. Hans Dahlgren har en filkand i statskunskap, nationalekonomi och företagsekonomi vid Uppsala universitet och en MBA med inriktning Hälso- och sjukvård och IT vid Handelshögskolan i Stockholm.

– Det är en sann förmån att få bli en del av en kvalitetsaktör som Humana, som också har ambitionen att bidra till att sätta en ny och högre standard för hela omsorgsbranschen. Jag ser mycket fram emot att få vara en del av den kommande resan. Det är både en fantastisk möjlighet och en utmaning av rang, det ska bli enormt spännande, säger Hans Dahlgren.

Hans Dahlgren tillträder under våren 2022.

För mer information, kontakta:

Johanna Rastad, tillträdande vd och koncernchef
johanna.rastad@humana.se

Hans Dahlgren, tillträdande kvalitets- och utvecklingsdirektör
hans.am.dahlgren@icloud.com

Patrik Silverudd, presschef
patrik.silverudd@humana.se

Humana är ett ledande nordiskt omsorgsföretag som erbjuder tjänster inom individ- och familjeomsorg, personlig assistans, äldreomsorg och bostäder med särskild service enligt LSS. Humana har 16 000 engagerade medarbetare i Sverige, Norge, Finland och Danmark som utför omsorgstjänster till 9 000 människor. Vi arbetar efter visionen ”Alla har rätt till ett bra liv”. 2020 uppgick rörelseintäkterna till 7 797 Mkr. Humana är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och har huvudkontor i Stockholm. Läs mer om Humana på https://www.humanagroup.se/