1000 nya ungdomsbostäder i Malmö

En ny rapport från Hyresgästföreningen i södra Skåne är med och utmanar bostadsbristen för unga. Rapporten är en förstudie till det arbete som nu håller på att omsättas i praktiken: 1000 nya ungdomsbostäder i Malmö. Två byggprojekt är initierade och fler är på väg.

Arbetet med projektet 1000 ungdomsbostäder inleddes 2018. Flera aktörer i samhällsbyggandet under ledning av Hyresgästföreningen i Malmö beslutade sig för att kraftsamla för att gemensamt åstadkomma en förändring. Målet var att bygga bostäder med rimliga hyror till en yngre målgrupp. En heltidsarbetande ensamstående person med minimilön enligt kollektivavtal ska kunna flytta in i en nyproducerad bostad och betala mindre än 30 procent av sin disponibla inkomst i hyra.

– Malmö behöver fler hyresbostäder som unga har råd att efterfråga. Inte minst för att Malmö är en ung stad. Denna förstudie är en del av arbetet med att gå från idé till verklighet. Att som ung kunna flytta in i sin första egna bostad är viktigt och något som alla förtjänar, oavsett storlek på plånboken. Därför är det en bra idé att jobba med maxbelopp på hyran och räkna bakåt. Kan vi få ned byggnadskostnaderna har vi en helt annan bostadssektor att se fram emot, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunstyrelsens ordförande.

Två byggprojekt är i projekteringsfasen och Malmö stad ser just nu över sin byggklara mark för att göra en bedömning av potentialen för byggnation av fler kostnadseffektiva ungdomsbostäder. För att kunna uppnå lägre hyror än i dagsläget noterar förstudien vikten av att se över byggprocesserna. Det arbetet har också inletts i samarbete med de aktörer som är involverade i en byggprocess: byggherrar, bostadsbolag, entreprenörer, installatörer, arkitekter, konsulter, politiker och tjänstepersoner. Hyresgästföreningen har i tillägg satt fokus på slutkonsument, hyresgästen som ska bo i den färdiga lägenheten.

– I vanliga fall när vi förhandlar kommer vi in i slutskedet, men med “1000 ungdomsbostäder” tar vi vara på hyresgästernas intressen redan innan första spadtaget sätts i marken. Bostäderna ska byggas för unga, och därför har vi samlat in deras preferenser och önskemål. Genom att sätta en maxhyra på lägenheten och bygga utifrån den förutsättningen har nya möjligheter för samarbeten och effektivisering öppnat sig, säger Kenneth Gustavsson, regionordförande i Hyresgästföreningen södra Skåne.

Rapporten släpptes med tillhörande presentation och samtal, som det går att ta del av i efterhand på Hyresgästföreningens regionala Facebooksida. I samtalet deltog Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunstyrelsens ordförande, Olof Andersson, VD på Trianon, och Kenneth Gustavsson, regionordförande i Hyresgästföreningen södra Skåne.

Medverkande i projektet 1000 ungdomsbostäder
Hyresgästföreningen