2020 års förhandlingar – en besparing på 1,6 miljarder till landets hyresgäster

Vi befinner oss i ett problematiskt läge då vi alla måste hitta en anpassning till Coronapandemin och de utmaningar det sätter på dels samhället och för den enskilde. Hyresförhandlingarna har pågått sedan oktober månad och är i stort nu avslutade. Vi har lyckats med en besparing för hyresgästerna som kollektiv på drygt 1,6 miljarder kronor totalt, vilket kan brytas ner till 87 kronor i månaden per lägenhet och månad, eller 1044 kr per lägenhet och år.

Fastighetsägarna och de kommunala bostadsbolagens ursprungliga krav låg på 3,4 procent och motsvarar 197 kronor i hyreshöjning i månaden. Rikssnittet för hyreshöjningarna landar på 1.91 procent och innebär ca 110 kronor i månaden för en normalstor tvårummare med kök på 65 kvm.

Det är viktigt att komma ihåg att hyresförhandlingarna har pågått innan Coronapandemin och vi är glada ändå att vi har lyckats med en avsevärd besparing för landets hyresgäster, säger Erik Elmgren, förhandlingschef för Hyresgästföreningen

Vi vet att många hyresgäster är oroliga för att kunna betala sin hyra i helhet och tid. Vi kommer därför att följa samhällsutvecklingen mycket noga för att se hur hyresgästerna blir påverkade av konsekvenserna som kommer i kölvattnet av Coronapandemin, säger Erik Elmgren.

Hyresgästföreningen har tagit initiativ för ett trettonpunktsprogram för åtgärder på kort och lång sikt då vi ser att flera politiska områden behöver träda in i dessa svåra tider. Vi fortsätter att ta fajten så att hyresgäster får extra förstärkning och trygghet i dessa svåra tider.

För mer information:

Information om de nya hyrorna och länsvisa siffror:

Vårt trettonpunkts program för hyresgäster i och med Coronapandemin:

Citat

Erik Elmgren, förhandlingschef för Hyresgästföreningen