2022 års nya hyror klara i Knivsta

Hyresgästföreningen har tecknat en överenskommelse med Knivstabostäder och Knivsta Kommunfastigheter gällande hyresjustering 2022 för bolagens lägenheter baserad på generella kostnadsökningar för bolagen.

Hyran för lägenheter hos Knivstabostäder höjs med 1,05 procent och hos Knivsta Kommunfastigheter med 0,8 procent från 1 januari 2022.

Det pågående BoKvar-projektet hos Knivstabostäder medför att hyresgästerna, utöver den årliga höjningen, även får en mindre höjning i mitten av året, en höjning som är kopplad till de renoveringsåtgärder som utförs i beståndet.

Därutöver har även år 2021 präglats av den fortgående pandemin som fått återverkningar på verksamheter men också på människors enskilda ekonomi även om en viss tillfällig ljusning kunde skönjas under hösten.

- Vi tycker att vi har fått gehör för våra argument och uppskattar Knivstabostäders och Knivsta Kommunfastigheters lyhördhet i förhandlingarna som ledde fram till denna överenskommelse.

Vi tyckte det var viktigt att även den hyreshöjning som följer senare av renoveringsprojektet skulle påverka den årliga höjningen. Men den hyreshöjningen förhandlas i särskild ordning och slår inte igenom nu” säger Lena Jansson Nordin, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen Aros Gävle.

Aros-Gävles pressjour

E-post  info.aros-gavle@hyresgastforeningen.se