3,1 miljoner kronor tillbaka till Hyresgästföreningens medlemmar

En viktig del av medlemskapet i Hyresgästföreningen är möjligheten att få juridiskt stöd i olika boendetvister. En summering för 2022 visar att medlemmar i Norrland sparat nästan 3,1 miljoner kronor, vilket är en ny rekordnotering. Av detta gällde cirka 1 628 000 kronor ärenden i Västerbotten.

I Boliden krävde en hyresvärd skadestånd av en hyresgäst med 175 000 kronor efter en brand i lägenheten. Hyresgästföreningens ärendehandläggare lyckades förhandla bort skadeståndskravet.

- Det här är ett bra bevis på att vår kompetens skapar nytta för våra medlemmar som behöver juridiskt stöd. Det kan också handla om att få hjälp när värden tagit ut överhyra eller om det finns brister i boendet och kan till och med vara avgörande för om man ska få behålla sitt hem. Med Hyresgästföreningen i ryggen ökar möjligheten att få rätt i en boendetvist, säger Hyresgästföreningens ärendehandläggare Jan Nyström.

Fördelad över de fyra norrlandslänen såg medlemmarnas besparing ut enligt nedan.

Västerbotten: cirka 1 628 000 kronor
Norrbotten: cirka 596 000 kronor
Västernorrland: cirka 497 000 kronor
Jämtland Härjedalen: cirka 356 000 kronor

Besparingen är fördelad över cirka 300 medlemmar som fått hjälp med enskilda ärenden, i snitt alltså drygt 10 000 kronor per ärende.

Inom Hyresgästföreningen Region Norrland arbetar både jurister och ärendehandläggare dagligen med att hjälpa medlemmarna med olika problem och tvister. Ett normalår hanteras cirka 1400 ärenden.

För mer information:
Jan Nyström, ärendehandläggare, 010-459 18 28