3 900 hushåll hos Partillebo får ny hyra

Nu är 2022 års hyror klara för de cirka 3 900 hushåll som bor hos Partillebo AB. Överenskommelsen mellan Hyresgästföreningen och Förbo innebär en hyreshöjning på i genomsnitt 1,75 procent.

När förhandlingarna startade i höstas krävde kommunala bostadsbolaget Partillebo en hyreshöjning på 3,5 procent för 2022. Nu har parterna kommit överens om en uppgörelse på i genomsnitt 1,75 procent som gäller från den 1 april 2022.

För en lägenhet med en hyra på 6 000 kronor i månaden innebär det en genomsnittlig hyreshöjning på drygt 100 kronor. Hyreshöjningen är differentierad utifrån faktorer som till exempel ingående hyra och kvalitet. Det innebär att olika fastigheter får olika hyreshöjning på sex olika nivåer mellan 0,2 och 2,15 procent.

- Partillebo har kunnat visa att bolaget har ökade utgifter för kommunala taxor och underhåll. Vi har försökt hittat en lösning som möter upp bolagets olika kostnader och som samtidigt känns rimlig för hyresgästerna, säger Helene Tilling, förhandlare på Hyresgästföreningen region Västra Sverige.

Hyresgästföreningen utgår i hyresförhandlingar från en rad olika faktorer som exempelvis bostadsbolagets ekonomi och förutsättningar, kvaliteten på boendet och förvaltningen men också de rådande ekonomiska förutsättningarna i samhället i stort.

- Partillebo hamnade på delad andra plats i den stora hyresgästenkät som vi genomförde i höstas vilket visar att bolagets hyresgäster generellt sett är väldigt nöjda med sitt boende. Vi har haft konstruktiva och positiva förhandlingar och är nöjda med att vi kunnat komma överens. Vår målsättning är alltid att träffa överenskommelser lokalt, säger Helene Tilling.

Har du frågor? Kontakta:
Hyresgästföreningen region Västra Sveriges pressnummer: 010-459 24 00