5 200 hushåll hos Varbergs Bostads AB får ny hyra

Nu är 2022 års hyror klara för de cirka 5 200 hushåll som bor hos Varbergs Bostads AB. Överenskommelsen mellan Hyresgästföreningen och bostadsbolaget innebär en hyreshöjning på i genomsnitt 2,0 procent.

När förhandlingarna startade i höstas krävde kommunala bostadsbolaget Varbergs Bostads AB en hyreshöjning på 3,6 procent för 2022. Nu har parterna kommit överens om en uppgörelse på i genomsnitt 2,0 procent, som gäller från den 1 maj 2022.

För en lägenhet med en hyra på 6 000 kronor i månaden innebär det en genomsnittlig hyreshöjning på cirka 120 kronor. Hyreshöjningen är differentierad utifrån faktorer som till exempel ingående hyra och kvalitet. Det innebär att olika fastigheter får olika hyreshöjning på sex olika nivåer mellan 0 och 2,5 procent.

- Vår ambition har varit att träffa en överenskommelse som känns rimlig för hyresgästerna och som samtidigt möter upp Varbergs Bostads ökade utgifter för i första hand kommunala taxor och fastighetsunderhåll, säger Carl-Johan Bergström, förhandlingschef på Hyresgästföreningen region Västra Sverige.

Hyresgästföreningen utgår i hyresförhandlingar från en rad olika faktorer som exempelvis bostadsbolagets ekonomi och förutsättningar, kvaliteten på boendet och förvaltningen men också de rådande ekonomiska förutsättningarna i samhället i stort.

- Vi har haft konstruktiva och positiva förhandlingar och är nöjda med att vi kunnat komma överens. Vår målsättning är alltid att träffa överenskommelser lokalt. Varbergs Bostads AB hamnade på delad andra plats i den stora hyresgästenkät som vi genomförde i höstas vilket visar att bolagets hyresgäster generellt sett är väldigt nöjda med sitt boende, säger Carl-Johan Bergström.

Presskontakt:
Hyresgästföreningen region Västra Sveriges pressnummer: 010-459 24 00