6 000 hushåll hos Förbo får ny hyra

Nu är 2022 års hyror klara för de cirka 6 000 hushåll som bor hos Förbo AB. Överenskommelsen mellan Hyresgästföreningen och Förbo innebär en hyreshöjning på i genomsnitt 1,8 procent från den 1 februari.

När förhandlingarna startade i höstas krävde kommunala bostadsbolaget Förbo en hyreshöjning på 3,6 procent i genomsnitt från den 1 januari 2022. Nu har parterna kommit överens om en uppgörelse på i genomsnitt 1,8 procent från den 1 februari 2022.

För en lägenhet med en hyra på 6 000 kronor i månaden innebär det en genomsnittlig hyreshöjning på drygt 100 kronor. Hyreshöjningen är differentierad utifrån faktorer som till exempel ingående hyra och kvalitet. Det innebär att olika fastigheter får olika hyreshöjning på sex olika nivåer mellan 0 och 2,6 procent.

- De senaste åren har Hyresgästföreningen och Förbo stått långt ifrån varandra i förhandlingarna vilket slutat med att Hyresmarknadskommittén fått besluta om hyresnivåerna i Förbo. Därför är det positivt att vi nu haft konstruktiva och positiva förhandlingar och kunnat komma överens. Vår målsättning är alltid att träffa överenskommelser lokalt, säger Tommy Dunerstrand, förhandlare på Hyresgästföreningen region Västra Sverige.

Hyresgästföreningen utgår i hyresförhandlingar från en rad olika faktorer som exempelvis bostadsbolagets ekonomi och förutsättningar, kvaliteten på boendet och förvaltningen men också de rådande ekonomiska förutsättningarna i samhället i stort.

- Förbo har lite speciella förutsättningar vad gäller olika faktorer som till exempel kommunala taxor och fastighetsunderhåll eftersom bolaget har fastigheter i fyra olika ägarkommuner: Härryda, Kungälv, Lerum och Mölndal. Vi har försökt hittat en lösning som möter upp bolagets olika kostnader och som samtidigt känns rimlig för hyresgästerna, säger Tommy Dunerstrand.

Har du frågor? Kontakta:
Hyresgästföreningen region Västra Sveriges pressnummer: 010-459 24 00