7 900 hushåll som bor Stena Fastigheter AB får ny hyra

Nu är 2022 års hyror klara för de cirka 7 900 hushåll som bor hos Stena Fastigheter AB i Göteborg. Överenskommelsen mellan Hyresgästföreningen och fastighetsbolaget innebär en hyreshöjning på mellan 0,5 och 1,7 procent.

När förhandlingarna startade krävde Stena Fastigheter genom sitt ombud Fastighetsägarna GFR en hyreshöjning på 3,5 procent för 2022. Nu har parterna kommit överens om en uppgörelse på mellan 0,5 och 1,7 procent som gäller från den 1 april 2022. Hyreshöjningen för april, maj och juni läggs på hyresavierna för juli, augusti och september.

Hyresgästföreningen utgår i hyresförhandlingar från en rad olika faktorer som exempelvis bostadsbolagets ekonomi och förutsättningar, kvaliteten på boendet och förvaltningen men också de rådande ekonomiska förutsättningarna i samhället i stort.

- Vi har haft konstruktiva och positiva förhandlingar och är nöjda med att vi kunnat komma överens. Vår målsättning är alltid att träffa överenskommelser lokalt som känns rimliga för hyresgästerna och som samtidigt möter upp hyresvärdarnas ökade utgifter för i första hand kommunala taxor och fastighetsunderhåll, säger Sofi Bringsoniou, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

Hyreshöjningen är differentierad vilket innebär att olika fastigheter får olika hyreshöjning utifrån faktorer som till exempel ingående hyra och kvalitet. För en lägenhet med en hyra på 6 000 kronor i månaden innebär uppgörelsen en genomsnittlig hyreshöjning på mellan 30 och 100 kronor i månaden.

- I överenskommelsen finns ett krav om att Stena ska informera sina hyresgäster om vilka åtgärder man kan få som underhåll utan hyreshöjning. Utöver dessa normala behovsprövade underhållsinsatser på begäran från hyresgäster ska Stena också aktivt erbjuda underhållsbesiktning till hyresgäster som bor i fastigheter som ska stamrenoveras, säger Madeleine Wiik, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Presskontakt:
Hyresgästföreningen region Västra Sveriges pressnummer: 010-459 24 00