79 miljoner i sparade pengar för hyresgästerna i fyra län i Mellansverige

Efter att hyresförhandlingarna i region Mitt, som består av Värmland, Dalarna, Sörmland och Örebro län, är klara visar resultatet att det har sparats en hel del pengar till fördel för hyresgästerna 2021.

För de boende i de 177 613 lägenheterna som berörts av förhandlingarna har hyresvärdarnas yrkanden genom förhandlingarna minskats ner med 45 procent.

- Att förhandla hyran är en av våra viktigaste uppgifter. Genom att hålla nere de hyreshöjningar som yrkats av hyresvärden ges det ett större ekonomiskt utrymme till landets hyresgäster – en lättnad som är varmt välkommen i det osäkra läge som orsakas av pandemin, säger Marcus Kjellin, Förhandlingsstrateg Hyresgästföreningen region Mitt.

Över 79 miljoner kronor är skillnaden mellan det som hyresvärdarna velat höja hyran med och vad den slutgiltiga hyran landat på för hyresgästerna.

- Dessa siffror visar på nyttan för hyresgästerna av en förhandlad hyra där det finns en stark förhandlingspart som står på hyresgästernas sida.

Kontakt: Marcus Kjellin förhandlingsstrateg Hyresgästföreningen region Mitt. 010-459 15 70

Region Mitt
Regional pressjour Mitt