AB Svalövsbostäder frånträder förhandlingen mitt i pågående pandemi

Hyresgästföreningen region norra Skåne och AB Svalövsbostäder har inte lyckats komma överens om den årliga justeringen av hyrorna. AB Svalövsbostäder vill höja hyrorna med 3,99 %, ett krav som Hyresgästföreningen ser som inhumant mot bakgrund av coronapandemin och dess ekonomiska effekter. Hyresmarknadskommittén kommer nu försöka medla mellan parterna innan ett eventuellt beslut fattas.

Coronapandemin har fått stora effekter på hela omvärldsekonomin, så även Sveriges ekonomi. Arbetslösheten har stigit snabbt och väntas fortsätta stiga uppemot 10 % innan den vänder nedåt. Svensk BNP kommer falla rejält under 2020, inflationen är dämpad och lågränteläget kommer bestå under många år framöver. Trots detta vill AB Svalövsbostäder höja hyrorna med 3,99 % inför 2021. Hyresgästföreningen anser att årets förhandlingsrunda måste fokusera på hyresgästerna och deras situation i och med coronapandemin.

– 3,99 % är ett orimligt och inhumant krav som vi inte under några omständigheter kan gå med på, oavsett bolagets ekonomiska situation. Det här är hyresgästernas år och en extrem återhållsamhet ska råda vad gäller den årliga justeringen av hyrorna, säger Evalena Agertoft, förhandlingschef på Hyresgästföreningen region norra Skåne.

Som stöd för sitt yrkande har AB Svalövsbostäder bland annat lyft fram ökade personalkostnader, högre underhållskostnader och högre vattentaxa, men också att kommunen har fattat beslut om en högre borgensavgift samt att bolaget riskerar att bli av med sitt förvaltningsuppdrag avseende AB Svalövslokaler.

– Vi känner igen vissa delar av bolagets argumentation från förra året, då förhandlingen också hamnade i Hyresmarknadskommittén. Vi kan inte gå med på en högre hyresjustering för att kommunen höjer borgensavgiften eller för att förvaltningsuppdraget eventuellt plockas bort eller reduceras. Förvaltningsuppdraget anser vi dessutom att Hyresmarknadskommittén tog höjd för redan förra året, säger Pontus Wengsén, förhandlare Hyresgästföreningen region norra Skåne.

Det är också viktigt att hålla i minnet att politikerna i Svalöv valde att göra en vinstutdelning om fyra miljoner kronor under förra året, vilket i princip motsvarade hela bolagets vinst för 2018.

För mer information, kontakta:
Pontus Wengsén, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne: 010-459 17 14,
pontus.wengsen@hyresgastforeningen.se

AB Svalövsbostäder frånträder förhandlingen mitt i pågående pandemi ​​​​​

Citat

3,99 % är ett orimligt och inhumant krav som vi inte under några omständigheter kan gå med på, oavsett bolagets ekonomiska situation. Det här är hyresgästernas år och en extrem återhållsamhet ska råda vad gäller den årliga justeringen av hyrorna.
Evalena Agertoft, förhandlingschef på Hyresgästföreningen region norra Skåne.