AF Bostäder höjer hyrorna för sina hyresgäster

I slutet av 2020 direktaviserade AF Bostäder en hyreshöjning på 2 procent inför 2021. Hyresgästföreningen avrådde hyresgästerna att betala den nya hyran. Nu är årets förhandling inför 2022 klar och en överenskommelse är uppnådd.

Överenskommelsen inför 2022 innebär två resultat, ett för de som valde att betala den direktaviserade hyreshöjningen 2021 och ett för de som valde att inte betala.

Den nya hyran höjs med 1,9 procent för de som betalade den direktaviserade hyran och 3,9 procent för de som inte betalat den direktaviserade hyran. De som motsatte sig direktaviseringen har under 2021 inte betalat den direktaviserade hyran och kommer inte behöva betala den retroaktivt.

–  Det är positivt att AF Bostäder nu fullföljer förhandlingen. Vi är nöjda med överenskommelsen som ger en rimlig hyreshöjning. Vi vill också passa på att tacka alla som stod på sig och motsatte sig den direktaviserade hyreshöjningen. Det visar att vi tillsammans kan göra skillnad, säger Anders Sjögren, förhandlingschef på Hyresgästföreningen.

Region Södra Skåne
Regional pressjour Södra Skåne