AF Bostäder strandar och avbryter hyresförhandlingarna

En pandemi drar över Sverige och många hyresgäster är oroliga för att inte kunna betala sin hyra. AF Bostäder i Lund kommer nu trots det med krav om att höja hyrorna med 2 procent. Hyresgästföreningen tycker att kravet är alldeles för högt och parterna kan inte komma överens. AF Bostäder frångår nu förhandlingarna.

– AF Bostäders krav är alldeles för högt. Det är orimligt att hyrorna ska höjas så mycket, med tanke på den extrema situation vi befinner oss i som påverkar många hyresgäster, säger Petter Ek, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Efter flera försök att komma överens har förhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och AF Bostäder strandat. AF Bostäder har frånträtt förhandlingarna.

– Det är alltid tråkigt när man inte kommer överens vid hyresförhandlingarna, men vi måste se till hyresgästernas intressen och då kan vi inte gå med på kraven som lagts fram. Tyvärr står vi ganska långt ifrån varandra, säger Petter Ek.

Många hyresgäster har drabbats hårt av pandemin och enligt en undersökning av Hyresgästföreningen har mångas privatekonomi påverkats så pass mycket att man är orolig för att inte kunna betala hyran.

För mer information, kontakta:
Petter Ek, förhandlare, 010-459 23 12, petter.ek@hyresgastforeningen.se

Region Södra Skåne