ÅKAB höjer hyrorna

Nu är hyresförhandlingarna klara mellan Hyresgästföreningen och Åmåls Kommunfastigheter AB. Hyrorna höjs retroaktivt från den 1 januari med i 4,3 procent i genomsnitt.

Efter segdragna förhandlingar har parterna till slut kunnat teckna ett avtal som berör 1 201 hushåll hos Åmåls Kommunfastigheter (ÅKAB). Överenskommelsen innebär att bostadsbolagets hyresintäkter stiger med 4,3 procent. För hyresgästerna varierar höjningen mellan 2,15 och 4,46 procent beroende på vilken fastighet man bor i och hur hyran förhåller sig till lägenhetens läge och standard. ÅKABS ursprungliga höjningskrav låg på sex procent.

Enligt Hyresgästföreningen har det i år varit extra svårt att hitta lösningar som fungerar för både hyresgäster och bostadsbolag.

– Det unika förhandlingsläget ställer krav på att båda förhandlingsparter är konstruktiva och försöker hitta lösningar. Efter tuffa förhandlingar kunde vill till sist sluta ett avtal, säger Sophia Fors som är förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

För en genomsnittlig tvåa på 60 kvadratmeter innebär överenskommelsen att hyran höjs med 239 kronor vilket kan jämföras med ÅKAB:s ursprungliga krav på 333 kronor.

I år har parterna dessutom tagit första steget för att på sikt rätta till obalanser i hyresnivån som ofta uppstår med tiden. Hyrorna ska bli så rättvisa som möjligt och bättre stämma överens med verkligheten och de kvalitéer som hyresgästerna värderar i sitt boende, till exempel standard, service och läge. Därför varierar hyreshöjningarna mellan 2,15 och 4,46 procent.

– Vi har konstaterat att hyrorna spretar och att hyresgäster inte betalar lika hyra för likvärdiga lägenheter. Det är viktigt att hyror upplevs som rättvisa är därför är det positivt att arbetet mot obalanser nu har inletts, förklarar Sophia Fors.

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK