Alingsåshem står fast vid högt hyreskrav

Hyresgästföreningen och Alingsåshem har inte kunnat mötas i årets förhandling om nästa års hyror. Parterna står för långt ifrån varandra. Bolaget har därför valt att hänskjuta förhandlingen till tvistlösningsorganet Hyresmarknadskommittén (HMK). Detta efter att bolaget i förhandling inte rört sig längre från sitt ursprungliga krav på 3,5 procent än att justera ned det till 3,3 procent. Fortfarande för högt givet förutsättningarna för bolaget och den rådande ekonomiska krisen, menar Hyresgästföreningen.

Många hyresgäster har drabbats ekonomiskt i spåren av coronapandemin. Samtidigt kan bolagen se tillbaka på år av god lönsamhet. Hyresgästföreningen har därför från början varit tydliga med att detta är ett år som bör präglas av stor återhållsamhet för att inte i onödan spä på den ekonomiska stressen och oron för många hushåll.

– Vi vet att många hyresgäster är oroliga för ekonomin. För att vara ett välfungerande bolag med goda ekonomiska resultat senaste åren är deras krav extrema, särskilt ett sådant här år, säger Jesper Lissmark, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Jesper Lissmark menar att man i förhandlingen ändå har försökt att vara konstruktiva för att nå en kompromiss med bolaget.

– Vi har varit beredda att diskutera en liten hyreshöjning som enligt våra beräkningar skulle ge rimlig täckning för ökande kostnader för uppvärmning, vatten, el och avfall.

HMK kommer vidare besluta om nästa steg. Ofta väljer de medling som tvistlösning och om parterna inte kan mötas kan det bli en central uppgörelse genom HMK.

Jesper Lissmark, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK

Snabbfakta

Alingsåshem hänskjuter förhandlingen till tvistlösningsorganet Hyresmarknadskommittén (HMK).

Citat

Vi vet att många hyresgäster är oroliga för ekonomin. För att vara ett välfungerande bolag med goda ekonomiska resultat senaste åren är deras krav extrema, särskilt ett sådant här år.
Jesper Lissmark, förhandlare på Hyresgästföreningen.