Alingsåshem vill förhandla om nästa års hyror

Alingsåshem går in i hyresförhandlingarna med ett höjningskrav på 3,5 procent. Bolaget hänvisar till behov av kostnadstäckningar och krav på avkastning till ägaren – Alingsås kommun. Hyresgästföreningens spontana reaktion är att kravet är för högt och att eventuella vinster bör stanna i bolaget och användas till nyproduktion och underhåll.

Alingsåshem har kallat till förhandling om nästa års hyror för 2 918 lägenheter. Det kommunala bostadsbolaget kräver att få höja hyrorna med 3,5 procent för att täcka sina kostnader som bland annat inbegriper avkastningskrav.

Hyresgästföreningen menar att det samhällsekonomiskt inte finns några skäl för ett så högt krav eftersom det fortfarande är gynnsamma tider för fastighetsbolag, med låga räntor och låg inflation.

Jesper Lissmark, som leder Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation, anser att bolaget borde klara att möta sina utgifter utan allt för stora hyreshöjningar.

– Alingsåshem gjorde ett mycket gott ekonomiskt resultat 2018 och enligt vår inledande analys ser det ut att fortsätta så även i år. Bolagets hyresgäster lägger redan i genomsnitt 32 procent av sin disponibla inkomst på att hyra en äldre tvåa och hela 53 procent om det är en nyare tvåa. Det tycker vi är för högt.

– Det allmännyttiga bostadsbolaget är kommunens viktigaste verktyg för att leva upp till sitt lagstadgade bostadsförsörjningsansvar. Vinster och värden som skapas bör stanna kvar i bolaget för att medverka till dess utveckling, menar Jesper Lissmark.

För en genomsnittlig tvårumslägenhet på 60 kvadratmeter skulle bolagets krav innebära en höjning med 179 kronor.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Jesper Lissmark, förhandlare

Hyresgästföreningens regionala pressjour