Alingsåshem vill höja hyrorna med 8,5 procent

Alingsåshem kallar till förhandling om nästa års hyror och vill få igenom en höjning med 8,5 procent från årsskiftet. Något som Hyresgästföreningen inte är beredda att acceptera.

Nu inleds hyresförhandlingen för 2 899 hushåll i Alingsås. Alingsåshem har aviserat att man vill höja hyrorna med 8,5 procent från den 1 januari. Hyresgästföreningens förhandlare, Jesper Lissmark, anser att kravet är på en väldigt hög nivå, och att det är viktigt att hitta en balans för att inte slå onödigt hårt mot redan pressade hushåll. Förhandlingarna handlar om hur kostnader för bland annat underhåll och kommunala avgifter förändrats de senaste tre åren, samt samhällsekonomins utveckling.

– Det är ett mycket högt yrkande i en svår tid för många hyresgäster. Vi förstår samtidigt att bostadsbolagen också fått ökade kostnader. Men inte så mycket att en så stor höjning som Alingsåshem kräver skulle vara rimlig.

Det måste finnas en långsiktighet. Hyresgästerna kan inte ta en jättesmäll så fort det blir sämre tider.

För en genomsnittlig tvåa på 60 kvadratmeter skulle Alingsåshems krav innebära en höjning med 467,5 kronor i månaden eller 5 610 kronor per år.

Förhandlingen startar den 26 oktober.

För ytterligare upplysningar och kommentarer: Kontakta Hyresgästföreningens pressjour så ber vi vår förhandlare Jesper Lissmark att ringa upp.

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK