Allmännyttan i Borås till hyresförhandling

Nu har samtliga allmännyttiga bostadsbolag i Borås kallat till förhandlingar om årets hyror. Sandhultsbostäder, Viskaforsbostäder, Toarpshus och Fristadsbostäder har i yrkanden till Hyresgästföreningen begärt att höja hyrorna med i genomsnitt 2,3 till 3,5 procent beroende på bolag, och från den 1 april 2022. Tidigare har även AB Bostäder och Hyresgästföreningen enats om en uppgörelse.

Fförst ut, hösten/vintern 2021, var AB Bostäder med sin begäran att få höja hyrorna för sina bostadshyresgäster. Den förhandlingen är sedan tidigare avslutad. De yrkanden som fortfarande ska förhandlas är följande:

Bolag Yrkande (genomsnitt) Från (datum) Förhandlingsdatum
Viskaforshem 3,4 procent 1 april 9 februari
Toarpshus 2,5 procent 1 april 15 februari
Sandhultsbostäder 2,3 procent 1 april 15 februari
Fristadbostäder 34,50 kr/kvm/år
(motsvarar ca 3,5 procent)
1 april 27 januar1

Hyresgästföreningens förhandlare Stefan Lindborg menar att det är höga krav givet att bostadsföretagen har haft flera goda år med bra täckning för kostnadsökningar i de senaste hyresförhandlingarna, men han är samtidigt noga med att förutsättningarna, och behov av kostnadstäckning kan skilja sig åt mellan bolagen.

Vi kommer noga granska bolagens bud, ekonomiska utveckling och förutsättningar och utifrån detta försöka nå en överenskommelse som är så bra för hyresgästerna som möjligt.

För en genomsnittlig tvåa på 60 kvadratmeter skulle bolagens krav innebära (avrundat):

För Viskaforshem: En höjning med cirka 170 kronor i månaden.

För Toarpshus: En höjning med 135 kronor i månaden.

För Sandhultsbostäder: En höjning med 142 kronor i månaden.

För Fristadbostäder: En höjning med 172 kronor i månaden.

Förhandlingen med AB Bostäder resulterade i att hyrorna höjs i genomsnitt med 1,96 procent, vilket är en sänkning av bolagets ursprungliga krav som låg på 3,8 procent.

Stefan Lindborg, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg