Årets medlem: Siw på Söder uppskattas för sitt engagemang.

De nydanande och innovativa arbetssätten och samarbetet tillsammans med goda grannarhar lett till en trivsam boendemiljö, står det att läsa i nomineringen till Årets medlem i region Aros-Gävle. Och under helgen fick Siw Jillebo från Gävle ta emot pris på Måldialogen för sina betydelsefulla insatser.

Vi når Siw på telefon hemma i ett nollgradigt Gävle och vill veta hur det känns att få utmärkelsen.

- Jag blev väldigt överraskad! Det är naturligtvis väldigt hedrande. Vi är många kamrater som har del i det här priset.

Hur länge har du varit medlem hos Hyresgästföreningen?

- Jag har varit med sedan i början på sjuttiotalet. Under en tid arbetade jag som sekreterare för tre ombudsmän. När styrelsen för den Lokala Hyresgästföreningen Hemsta avgick och det stod klart att all den fina verksamheten i de 6 olika lokalerna var hotad, då var vi tvungna att agera. Vi har allt här, motionslokal, boulebana, pingis- och festlokal.

Vad har ni för planer framåt?

- Vi träffar Gavlegårdarna varannan månad för att påtala det som är bra och vad som är trasigt, nött och behöver bli åtgärdat. I dagarna startas ett intressant projekt tillsammans med Högskolan där arkitekter och forskare tittar på vad vi kan göra tillsammans för att påverka boendemiljön i en positiv riktning, säger Siw.