Barnens konst blir bronsstaty

På söndag 22 maj invigs ett nytt permanent konstverk på Bellevuegården.

Som förlaga står ett av de många konstverk som skapades av barnen i projektet Vårt område. Malmöbaserade konstnären Filip Rahim Hansson är konstnärlig ledare och tillsammans med barn i Lorensborg och i Bellevue har han skapat fantasifulla verk och haft spännande samtal om hur barnen vill utveckla sitt område.

Projektet Vårt område är ett samarbete mellan Hyresgästföreningen och ABF och finansieras av Delegationen mot segregation (Delmos), med stöd från Stena Fastigheter och Bellevuegårdsbiblioteket.

– Detta har varit en fantastiskt rolig resa med barn, konstnärerna och lokala hyresgästföreningar! Nu hoppas vi på fint majväder och att många dyker upp för avtäckningen av bronsstatyn, säger Sanna Axelsson-Muñoz, boendeutvecklare på Hyresgästföreningen region södra Skåne.

Själva gjutningen står konstnären Jonas Högström för, som skapat många olika offentliga konstverk runt om i landet.

När? Söndag 22 maj kl. 14.00-15.00

Var? Bellevuegårdens centrum och Svansjöns gård