Bengtsforshus höjer hyrorna i april

Kommunala Bengtsforshus AB och Hyresgästföreningen har tecknat ett nytt tvåårigt hyresavtal för 896 hushåll.

Från och med april månad höjer Bengtsforshus hyrorna med 1,3 procent och i januari 2022 med ytterligare 1,2 procent. Överenskommelsen med Hyresgästföreningen tar hänsyn till den ekonomiska verkligheten för många hyresgäster i spåren av pandemin.

– Genom att teckna ett avtal som sträcker sig över två år lyckades vi pressa ner hyreshöjningen i år vilket var vårt primära mål, kommenterar Sophia Fors som ledde Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation.

– Många hyresgäster har fått minskade inkomster och har det tufft just nu. Hur det kommer att se ut nästa år är svårt att sia om. Vi vet inte om pandemin är över och ifall människor har återhämtat sig ekonomiskt. Därför har vi skrivit in i avtalet att 2022 års hyreshöjning är omförhandlingsbar, förtydligar Sophia Fors.

Överenskommelsen innebär att hyran för en normaltvåa går upp med 65 kronor nu i april och sedan med ytterligare 60 kronor vid årsskiftet.

För fastigheten Kungshäll 13 på Storgatan 45 blir det ingen höjning under avtalstiden.

Faktaruta

Kommunala
bostadsbolag
Krav Snitthyra
60 kvm inför
förhandling
Krav på
höjning
för en
standardtvåa
Status Resultat Höjning
för en
standardtvåa
Bengtsforshus 2 % 4 965 kr 100 kr Klar 1,30 % 65 kr
Edshus 3,9 % 5 115 kr 200 kr Begärt medling av HMK *
Valbohem 2,7 % 4 617 kr 125 kr Klar 1,35 % 62 kr
Mellerudsbostäder 1,21% 4 640 kr 56 kr Klar 1,21 % 56 kr
Åmåls kommun-
fastigheter (ÅKAB)
2,4 % 5 420 kr 130 kr Klar 0,95 % 51 kr

* Hyresmarknadskommittén (HMK) är en nationell partssammansatt kommitté bestående av ledamöter från Sveriges Allmännytta och Hyresgästföreningens Riksförbund. Om parterna inte accepterar medlingsbudet och fortfarande inte kan komma överens, blir det bli en central uppgörelse genom HMK.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Sophia Fors, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK
press.regionbask@hyresgastforeningen.se

Snabbfakta

Citat

Många hyresgäster har fått minskade inkomster och har det tufft just nu. Hur det kommer att se ut nästa år är svårt att sia om. Vi vet inte om pandemin är över och ifall människor har återhämtat sig ekonomiskt. Därför har vi skrivit in i avtalet att 2022 års hyreshöjning är omförhandlingsbar.
Sophia Fors, förhandlare på Hyresgästföreningen