Bollebo höjer hyrorna som en följd av kommunens kraftiga taxehöjningar

Kommunfullmäktiges beslut att kraftigt höja taxorna för vatten, avlopp och avfallshantering bidrar till att Bollebygds Hyresbostäder (Bollebo) nu höjer hyrorna med 2,45 procent i genomsnitt.Under förhandlingen med Hyresgästföreningen släppte bostadsstiftelsen sitt ursprungliga höjningskrav på 4,82procent – ett av de högsta i regionen.

För Bollebo innebär det att hyresintäkterna ökar med 2,45 procent men för hyresgästerna varierar höjningen från 2,09 till 3 procent.För en genomsnittlig tvårummare på 60 kvadratmeter innebär uppgörelsen att hyran höjs med ungefär 136 kronor.

Den kommunala bostadsstiftelsen kom till förhandlingen med ett av de högsta höjningskraven i regionen – 4,82 procent, bland annat för att kommunen genomfört kraftiga taxehöjningar för vatten, avlopp och avfallshantering. Dessutom har Bollebo ett stort underhållsbehov.

–De kommunala taxorna har ökat kraftigt under en längre tid och utgör över en tredjedel av hyran. Till exempel VA-taxan har ökat med tio procent flera år i rad. Vi har också behövt ta hänsyn till att Bollebo har ett väldigt stort underhållsbehov. Därför bedömer vi att överenskommelsen har hamnat på en skälig nivå, förklarar Stefan Lindborg.

–Inför förhandlingen krävde Bollebo att få höja hyrorna med 4,82 procent. Utan den nuvarande svenska modellen med kollektivt förhandlade hyror hade det varit svårt för hyresgästerna att stå emot oskäliga höjningar, menar Stefan Lindborg.

Hyreshöjningen gäller från den 1 januari och avtalet omfattar 376 lägenheter.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Stefan Lindborg, förhandlare 010-459 14 26

Hyresgästföreningens regionala pressjour 0722-11 65 41