Borlänge hjälper! På söndag 20 september kl 13 - 15 på Sportfältet i Borlänge!

Borlänge hjälper!

På söndag den 20 september kl 13 – 15 kommer det att hända saker på Sportfältet i Borlänge!

Vi är många i Borlänge som vill visa att vi bryr oss om varandra, att vi bryr oss om människor i nöd, att vi kan hjälpa till i den svåra situation som många flyktingar befinner sig i.

Borlänge hjälper! blir temat för den här dagen, som tillkommit på initiativ av Hyresgästföreningen.

Jan Bohman, kommunalråd i Borlänge, kommer att medverka. Patrik Andersson, Somalia Bandy, kommer att prata om integration och flyktingars behov. Flyktingsamordnaren och projektledaren P-O Byrskog kommer att informera om hur flyktingmottagandet går till i Borlänge. Hyresgästföreningen kommer att ha ett tält med information om rättigheter och skyldigheter i boendet. Somalia bandy kommer att hjälpa barn som vill lära sig åka rullskridskor. ABF medverkar med musikinslag och Unga Örnar kommer att göra ansiktsmålningar på barnen. Somaliska kulturföreningen kommer sälja sambosas (somaliska piroger). Olivia Personlig Assistans informerar om vilka möjligheter det finns till hjälp och stöd i olika situationer i livets skeenden. Det blir tipspromenader, tävlingar för barnen och flera andra aktiviteter. Alla intäkter som vi får under dagen kommer att förmedlas till UNHCR.

VI SOM ÄR MED OCH DELTAR:

Borlänge kommun

Jan Bohman

P-O Byrskog

Somalia bandy

Patrik Andersson

Hyresgästföreningen

Somaliska föreningen

ABF

Unga örnar

Olivia personlig assistans

Alla är välkomna att delta i aktiviteterna, skänka pengar eller bara vara där för att visa att i Borlänge bryr vi oss och ställer upp för våra medmänniskor!

För mer information kontakta Frida Lacis, ärendehandläggare och initiativtagare hos Hyresgästföreningen, tfn 010-459 16 21 eller Annakari Berglund, kommunikationschef, 070-695 69 66.