Bostäder i Lidköping vill höja hyrorna med 2,4 procent

Som första allmännyttiga bostadsbolag i Skaraborg kallar nu AB Bostäder i Lidköping till förhandling om nästa års hyror. Bolaget vill få igenom en höjning med 2,4 procent från årsskiftet. Något som Hyresgästföreningen inte är beredd att acceptera.

Den 26 oktober drar hyresförhandlingen för 2 443 hushåll i Lidköping igång. Kommunägda AB Bostäder har aviserat att man vill höja hyrorna med 142 kronor per lägenhet från årsskiftet vilket för bolaget motsvarar en total ökning med 2,4 procent. Motparten Hyresgästföreningen däremot manar till extrem återhållsamhet.

– Coronapandemin har skakat om hela samhället och oron är stor bland våra medlemmar. Många har blivit varslade, arbetslösa eller fått kraftigt minskad inkomst, påpekar Robert Gadaan, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Siffrorna han lutar sig mot är framtagna av Enkätfabriken på uppdrag av Hyresgästföreningen. Enligt deras undersökning är sju av tio västsvenska hyresgäster just nu oroliga över sin privata ekonomi. Fyra av tio har fått minskade inkomster och vet inte hur länge de kan fortsätta att betala hyran.

– AB Bostäders höjningskrav är väldigt högt med tanke på de extrema omständigheterna just i år. Med tanke på att drygt två tredjedelar av hyresgästerna oroar sig för sin privatekonomi är det extrem återhållsamhet som gäller för oss i den kommande förhandlingen, säger Robert Gadaan.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Robert Gadaan, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg

Snabbfakta

AB Bostäder i Lidköping vill höja hyrorna med 142 kronor per lägenhet från årsskiftet.

Citat

Coronapandemin har skakat om hela samhället och oron är stor bland våra medlemmar. Många har blivit varslade, arbetslösa eller fått kraftigt minskad inkomst.
Robert Gadaan, förhandlare på Hyresgästföreningen.