Brister i boendet och hyran i topp när hyresgäster behöver råd och stöd

Brister i boendet och hyresnivån ligger i topp över de vanligaste frågorna när medlemmar i Västra Sverige kontaktar Hyresgästföreningen för att få råd och hjälp.

- Det här är väldigt viktiga frågor för hyresgästerna. Man vill ha en väl fungerande lägenhet och en hyra som känns rimlig, säger Ellinor Rapp, jurist på Hyresgästföreningen

Trasiga tapeter, droppande kranar, slitna golv, kalla lägenheter och dragiga fönster – det handlar de vanligaste problemen om när medlemmar kontaktar Hyresgästföreningen. Närmare en tredjededel av de cirka 2 000 ärenden som den juridiska enheten i Västra Sverige hanterade under 2021 handlade om så kallade brister i boendet.

- Ett juridiskt ärende kan vara att en medlem har en akut skada i sin bostad som hyresvärden inte åtgärdat. Eller när det finns en mindre brådskande brist där medlemmen har använt vår bristblankett för att göra en felanmälan men där hyresvärden ändå inte gjort någonting, säger Ellinor Rapp, jurist på Hyresgästföreningen.

- I de allra flesta fall löser vi sådana här ärenden genom ett telefonsamtal till hyresvärden. Det är ju just det här som är en av hyresrättens stora fördelar. Du som hyr din bostad ska inte behöva göra det själv, det är hyresvärdens uppgift att åtgärda brister i boendet. Men ibland måste ärendet tas ända till hyresnämnden, tingsrätten eller hovrätten, säger hon.

I många fall får medlemmen rätt till ersättning. Under 2021 uppgick summan som Hyresgästföreningens juridiska enhet i Västra Sverige sparade in åt våra medlemmar till nästan 1,8 miljoner kronor. Det kan till exempel handla om hyresgäster som fått en faktura sänkt, fått återbetalning av oskäligt hög hyra eller fått ersättning på grund av en brist i sitt boende.

- Det är viktigt att påpeka att det här inte är pengar som hyresvärdarna betalar ut till sina hyresgäster med automatik. Oftast krävs det att vår juridiska enhet kopplas in och ställer ett krav till hyresvärden för att medlemmen ska få sin ersättning.

Andra vanliga frågor från medlemmarna rör hyressättning och hyresförhandling. Det kan vara enkla frågor om hyran eller att säkerställa att hyresgästen betalar rätt hyra i förhållande till vad som förhandlats fram. Det kan också vara att det saknas en förhandlad hyra och att medlemmen vill veta vilken hyra som vore rimlig för deras bostad.

Presskontakt Hyresgästföreningen region Västra Sverige: 010-459 24 00
Mejl: kommunikation.vast@hyresgastforeningen.se