Budgeten räcker inte – här är Hyresgästföreningens krav till Stockholmspolitikerna

På måndag träffas Stockholms kommunpolitiker för att besluta om stadens budget för 2021. En modern storstad med möjligheter och valfrihet för alla är ett av inriktningsmålen i det budgetförslag som läggs fram av den styrande majoriteten. Det målet kommer aldrig kunna uppfyllas utan en bostadspolitik som tillgodoser allas rätt till bostad oavsett inkomst. Ett tryggt hem är en förutsättning för att kunna studera, arbeta, bilda familj och helt enkelt forma sitt eget liv. Ändå saknas konkreta förslag för att trygga bostadsförsörjningen och glappet mellan vision och verklighet är stort.

I dagsläget står drygt 700 000 personer i Bostadsförmedlingens kö och antalet som aktivt söker en bostad växer och uppgår nu till cirka 90 000 personer. Samtidigt växer antalet unga som ofrivilligt tvingas bo kvar i föräldrahemmet, par kan inte flytta ihop för att bilda familj och äldre får allt svårare att täcka boendekostnaderna med pensionen. En majoritet av hushållen saknar ekonomisk möjlighet att hyra eller köpa en nyproducerad bostad. Trångboddhet, segregation och otrygghet ökar.

För att komma tillrätta med bostadskrisen på kort och på lång sikt krävs betydligt fler och kraftfulla åtgärder än vad som anges i budgeten. Stockholm stads Hyresgästföreningar föreslår att politikerna i stadshuset snarast kompletterar budgeten med följande förslag:

1. Stöd hyresgästerna under pandemin

Coronakrisen har grävt ett djupt hål i hyresgästernas hushållsekonomi. Fyra av tio har fått sin inkomst försämrad och känner oro över att inte kunna betala månadshyran. Trots det saknar budgeten helt viljeinriktning att visa återhållsamhet i hyresförhandlingarna och inte heller finns det några förslag på hur man kan stödja hyresgäster som blir arbetslösa och inte kan betala hyran. Detta måste ändras för att förhindra växande sociala problem i pandemins spår.

1. Höj byggmålen för allmännyttan

De kommunala bostadsbolagen är stadens starkaste och pålitligaste verktyg för att bygga fler bostäder. De har en planerings- och produktionsapparat som kan hantera stora byggprojekt och har en betydligt stabilare ekonomi än de flesta privata bolag. Minst hälften av de 5000 planerade byggstarterna borde vara allmännyttiga, istället för den kraftigt bantade ambitionen på 600 som anges i budgeten. Med en stark och ambitiös allmännytta blir byggandet heller inte så konjunkturkänsligt som när staden gör sig beroende av enbart privata entreprenörer. Staden bör alltså använda de allmännyttiga bolagen också för att tidigarelägga stora byggprojekt och snabbare få fram bostäder. Om bostadsbolagen inte får bygga, så minskar deras kapacitet och kompetens och det blir svårt att komma tillbaka

1. Sälj inte våra hem - bygg fler

”Aktiv fastighetsförvaltning” och ”försäljning av icke strategiskt bestånd” är två begrepp som återkommer på flera ställen i majoritetens budgetförslag, men vad det betyder är mer oklart. Vi ser med oro på att det bakom dessa ord kan gömma sig ambitioner att återigen sälja ut eller omvandla allmännyttiga bostäder eller våra gemensamma offentliga rum. Ombildningar av äldre lägenheter med överkomliga hyror innebär att de går förlorade till de yngre som måste köpa dem till marknadspriser. Försäljning av bostadsbestånd leder till att allt färre människor med låga eller normala inkomster kan få en bostad, inte minst för att de privata fastighetsägarna ofta kräver minst tre gånger hyran för godkännande. Men också för att privata bolag har en tendens att antingen minska underhållet för att maximera sin vinst eller genomföra lyxrenoveringar för att kunna höja hyrorna.

1. Använd markpolitiken

Markpolitiken är ett starkt verktyg för att styra utvecklingen på bostadsmarknaden. Mer än hälften av alla markanvisningar bör vara hyresrätter och det bör sättas ett högt mål för antalet markanvisningar till allmännyttan. Vid markanvisning till privata entreprenörer bör avtal om ett visst antal försöks- och träningslägenheter, bostad först och skyddade boenden slutas. Detta borde vara tydligt i budgeten och i exploateringspolicyn. Markanvisningar måste användas för att få fram byggare som kan bygga med hyrestak, byggare som kan bygga student- och ungdomsbostäder med pressade hyror.

1. Bygg blandat och motverka segregationen

I budgeten står att man eftersträvar blandade bostadsområden, vilket är bra. Dock framgår inte hur och var den blandade bebyggelsen ska skapas. Det gäller inte bara olika ägandeförhållanden utan också hur man ska bygga in hyresrätter med överkomliga hyror i områden med bostadsrätter och fastigheter med höga hyror.

Omvänd stadsplanering är det säkraste sättet att få en bra stadsplaneringsprocess där risken för överklaganden minimeras. I budgeten borde anges hur dialogen med stockholmarna ska se ut när det gäller planeringen av nya bostadsområden och förtätning av gamla. Det saknas en tydlig vilja att tillsammans med stockholmarna planera för en stad där segregationen minskar. Tyvärr finns istället tecken på att segregationen kommer att öka. Privata entreprenörer har i budgetförslaget fått i uppdrag att bygga så kallade talangbostäder som ska erbjudas näringslivet och anställda som anses viktiga. Samtidigt som en annan entreprenör har fått en markanvisning för att bygga bostäder för fattiga i Rågsved.

1. Stockholm ska gå med i the Shift

Många av världens storstäder samt den svenska storstadskollegan Malmö har gått med i The Shift, ett nätverk initierat av FN, där städer förbinder sig att bygga bort bostadsbristen och följa FN-direktiven om allas rätt till ett hem. Stockholms politiker borde följa det exemplet, gå med i The Shift och vidta de åtgärder som krävs för att åstadkomma en stad som växer och är tillgänglig för alla.

Slutligen vill vi påpeka att hyresrätten som upplåtelseform är starkt missgynnad i dagens svenska lagstiftning. Om Stockholm stad ytterst ska förverkliga sina ambitioner att bygga hyresrätter, överkomliga för alla, behövs en lagstiftning som likställer regler för ägt och hyrt boende. Stockholm brukar beskrivas som motor i den svenska ekonomin. Vi menar att Stockholms stad ska vara motor i att påverka staten att revidera regler som aktivt missgynnar hyresrätten som sådan och även kräva lagstiftning som gör att allmännyttan kan leva upp till sin roll som bostadspolitiskt verktyg.

För mer information, kontakta:

Jaana Andersson, Regionstyrelseledamot, Hyresgästföreningen region Stockholm
Telefon: 070 747 6053
E-post: jaana.andersson2@hyresgastforeningen.se

Snabbfakta

På måndag träffas Stockholms kommunpolitiker för att besluta som stadens budget för 2021. En modern storstad med möjligheter och valfrihet för alla är ett av inriktningsmålen i det budgetförslag som läggs fram av den styrande majoritet. Det målet kommer aldrig kunna uppfyllas utan en bostadspolitik som tillgodoser allas rätt till bostad oavsett inkomst. Ett tryggt hem är en förutsättning för att kunna studera, arbeta, bilda familj och helt enkelt forma sitt eget liv. Ändå saknas konkreta förslag för att trygga bostadsförsörjningen och glappet mellan vision och verklighet är stort.