Centrumbostäder höjer hyrorna

Nu är hyresförhandlingarna klara mellan Hyresgästföreningen och kommunala Centrumbostäder i Skara AB. Hyrorna höjs med 3,91 procent i genomsnitt från den 1 april vilket är en kraftig sänkning av bolagets ursprungliga krav som låg på 6,9 procent.

Efter tuffa förhandlingar där parterna fått ge och ta har de till slut kunnat enas och sluta ett avtal som berör 552 hushåll hos Centrumbostäder. Överenskommelsen innebär att bostadsbolagets hyresintäkter stiger med 3,91 procent. För hyresgästerna blir höjningen antingen 2,8 eller fyra procent beroende på vilken fastighet man bor i och hur hyran förhåller sig till lägenhetens läge och standard.

Centrumbostäders ursprungliga höjningskrav låg på 6,9 procent med hänvisning till det allmänna samhällsläget och de ökade kostnader som bolaget drabbats av.

Enligt Hyresgästföreningen har det varit extra tuffa förhandlingar i år eftersom både hyresgäster och fastighetsägare har drabbats av kraftiga kostnadsökningar.

– Det unika förhandlingsläget ställer krav på att båda förhandlingsparter är konstruktiva och försökt hitta lösningar. Det här blir kännbart för många hyresgäster, men vi hoppas att det finns en förståelse för att årets hyreshöjning är högre än föregående års, säger Murat Solmaz som leder Hyresgästföreningens förhandlingsgrupp.

För en genomsnittlig tvåa på 60 kvadratmeter innebär överenskommelsen att hyran höjs med 242 kronor vilket kan jämföras med Centrumbostäders ursprungliga krav på 418 kronor.

Faktaruta

Fastighet                       Hyreshöjning
Frigga 8                                   2,8 %
Tellus 18                                  2,8 %
Rådhuset 1                              2,8 %
Övriga fastigheter                    4,0 %
Parkeringsplatser                        8 kr

Kallgarage                                 15 kr
Varmgarage                               20 kr

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK
press.regionbask@hyresgastforeningen.se

Snabbfakta

Centrumbostäder i Skara AB höjer hyrorna med 3,91 procent i genomsnitt från den 1 april.