Centrumbostäder i Skara vill höja hyrorna med 2,9 procent

Kommunala Centrumbostäder i Skara vill höja hyrorna för 600 hushåll med 2,9 procent från och med april månad. Motparten Hyresgästföreningen menar att omständigheterna är extrema i år då många hushåll har fått försämrad ekonomi och att det är en anledning att hålla igen.

Den 23 februari drar hyresförhandlingen igång. Kommunägda Centrumbostäder har aviserat att man vill höja hyrorna med 2,9 procent. Bolaget har angivit höjda kommunala taxor och ett stort underhållsbehov som huvudsakliga skäl till kravet. Hyresgästföreningen menar att många hushåll redan har det tufft ekonomiskt och lever på små marginaler.

– För oss är det viktigt att det här blir ett år med återhållsamhet. Det måste få ett genomslag att det är ett speciellt år, förklarar Magnus Elsing som leder Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation.

– Centrumbostäders yrkande ligger i paritet med andra hyresvärdars runtom i Skaraborg. Vi får se var vi landar, säger Magnus Elsing.

Bostadsbolagets krav innebär att hyran för en standardtvåa på 60 kvadratmeter skulle stiga med 157 kronor.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Magnus Elsing, Enhetschef förhandling

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg