Centrumbostäder vill höja hyror med 6,9 procent

Centrumbostäder i Skara kallar till förhandling om hyrorna och vill få igenom en höjning med 6,9 procent från 1 april – nu väntar tuffa förhandlingar med motparten Hyresgästföreningen.

Nu drar hyresförhandlingen mellan kommunägda Centrumbostäder och Hyresgästföreningen igång. Förhandlingen berör 552 hushåll och bostadsbolaget har aviserat att man vill höja hyrorna med 6,9 procent från den 1 april, med hänvisning till samhällsläget och de ökade kostnaderna som bolaget har drabbats av. Motparten Hyresgästföreningen anser att kravet är väldigt högt och ansvarig förhandlare, Murat Solmaz, tydliggör att hyresgästerna inte ska behöva ta hela smällen:

– Det är ett historiskt högt yrkande från bolaget. Bolaget hänvisar till ökade kostnader men bör komma ihåg att även hyresgästerna fått en väldigt ansträngd situation. Samtidigt har Skara bland de lägsta kommunala taxorna och avgifterna i landet.

– Vi kommer nu att granska kravet och förutsättningarna, och återkomma med ett motbud som är rimligt för hyresgästerna. Vi kommer inte gå med på några hyreshöjningar som ligger över det som är absolut nödvändigt.

Centrumbostäders krav på 6,9 procent skulle för en genomsnittlig tvåa på 60 kvadratmeter innebära en höjning med 418 kronor i månaden eller 5 016 kronor per år.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Murat Solmaz, förhandlare