De allmännyttiga bostadsbolagen ska återgå till central förhandling med Hyresgästföreningen – det beslutar HMK

I november 2022 strandade de tre stora allmännyttiga bostadsbolagen i Stockholm hyresförhandlingarna och valde att hänskjuta frågan till parternas gemensamma tvistlösningsorgan, Hyresmarknadskommittén. Nu beslutar HMK att Familjebostäder, Svenska Bostäder och Stockholmshem ska återuppta förhandlingarna med Hyresgästföreningen. Sammanlagt berör det cirka 77 000 lägenheter.

När Familjebostäder, Svenska Bostäder och Stockholmshem valde att avsluta förhandlingarna efter ett yrkande på 8,7 procents hyreshöjning hamnade ärendet hos Hyresmarknadskommittén. Den 12 januari fattade Hyresmarknadskommittén beslut om att återförvisa ärendena tillbaka till de lokala parterna. Hyresmarknadskommittén kommer att kalla parterna för att återuppta de lokala förhandlingarna i samråd med ledamöter från Hyresmarknadskommittén.

– Det här är ett bra beslut från Hyresmarknadskommittén. Varje gång en förhandling strandar frånsäger man sig möjligheten att påverka lokalt. Vi ser det som en vinst för alla parter när förhandlingar sker mellan de som har lokal kännedom om förutsättningarna i de aktuella fastigheterna, säger Adam Hillawi, förhandlingsledare Hyresgästföreningen region Stockholm

– Självklart är vi nu beredda att konstruktivt ro den här förhandlingen i land enligt trepartsöverenskommelsen, fortsätter Adam Hillawi, förhandlingsledare Hyresgästföreningen region Stockholm

Sammantaget är fem hyresuppgörelser klara med allmännyttiga bostadsbolag i Stockholmsregionen.

– Det är glädjande att allt fler av de allmännyttiga bolagen är beredda att ta sitt samhällsansvar. Samtidigt är vi bekymrade över att så många hyresgäster riskerar retroaktiva hyreshöjningar i de förhandlingar som dragit ut på tiden, säger Sofia Kloo, förhandlingschef Hyresgästföreningen region Stockholm

Presskontakt:
Julia Björne