Debatt: ​Vi välkomnar att investeringsstödet återupptas

Januariöverenskommelsen mellan S, MP, C och L innebär att investeringsstödet återupptas. Förslaget har lagts fram i vårändringsbudgeten, vilket är glädjande. Investeringsstödet kan vara avgörande för att få till bostäder till en rimlig kostnad.

Många av de hyresrättslägenheter som byggts de senaste åren har varit alldeles för dyra för att vanliga människor ska ha råd att efterfråga dem. Investeringsstödet infördes 2017 som ett sätt att öka bostadsbyggandet och innebär att bostadsbolag får subventioner om de bygger bostäder med lägre hyra än i vanliga nybyggen.

En av de stora utmaningarna på bostadsmarknaden är just att dagens, historiskt höga produktionskostnader ger alltför höga hyror. Det leder till att vanliga människor med normala inkomster har svårt att efterfråga nyproducerade hyresrätter. Med investeringsstödet följer ett villkor om att hyran inte får överstiga en viss nivå, vilket garanterar att investeringsstödet i slutändan gynnar hyresgästen.

Vårändringsbudgeten utgår ifrån den budget som lades fram av M och KD och som röstades igenom i Riksdagen hösten 2018. Där föll investeringsstödet bort. Att det nu föreslås på nytt innebär även att redan inskickade ansökningar kommer behandlas när och om riksdagen godkänner budgeten.

I Malmfälten har investeringsstödet haft extra stor betydelse, Kiruna och Gällivare kommuner beviljades bland annat den högsta stödnivån. Målet från Hyresgästföreningens sida har varit att hyresgästerna inte ska åsamkas ekonomisk skada på grund av samhällsomvandlingen och i höstas nåddes en ramöverenskommelse mellan LKAB, LKAB Fastigheter och Hyresgästföreningen om att i samförstånd skapa förutsägbarhet och trygghet för hyresgästerna.

Vi välkomnar att investeringsstödet återupptas, med förhoppningen om att det kan öka byggtakten, hålla nere hyresnivåerna i nyproduktionen och ge fler människor möjligheten att skapa ett tryggt hem.

Nicklas Emmoth
Ordförande Hyresgästföreningen Kiruna